PEMBANGUNAN DAN ALAM SEKITAR
Pembangunan seperti yang berlaku pada
hari ini sering kali dikaitkan dengan kemusnahan alam sekitar. Apabila
sesuatu kawasan hendak dibangunkan sama ada untuk pertanian,
perindustrian, perniagaan, penempatan dan lain-lain, maka alam sekitar
yang sedia ada terpaksa dikorbankan. Dengan itu kita dapati walaupun
dari segi fizikal manusia membangun, namun kualiti hidup mereka semakin
merosot. Justeru, wujudlah pembangunan yang tidak seimbang dan tidak
mampan. Kita akan membincangkan konsep pembangunan dalam Islam dan
melihat sejauh manakah kesesuaiannya dengan penjagaan alam sekitar bagi
mewujudkan suasana kemajuan yang seimbang dan mampan.Dalam
mengejar kemodenan negara dan meningkatkan taraf hidup
penduduk,kegiatan ekonomi dan projek-projek pembangunan sesebuah negara
tidak dapat dielakkan,manusia sering mengabaikan masalah-masalah alam
sekitar yang timbul akibat pelaksanaan aktiviti ekonomi dan projek
-projek pembangunan.Kesemua kesan negatif ini semakin menggugat kesihatan manusia,sumber-sumber ekonomi dan kemandirian bumi.Untuk
mengurangkan kesan-kesan negatif pembangunan ke atas alam
sekitar,setiap aktiviti ekonomi dan pembangunan mestilah diseimbangkan
dengan usaha pemeliharaan dan pemuliharaan alam.
-Perkataan alam sekitar atau dalam bahasa Inggeris disebut “environment” membawa maksud keadaan sekeliling atau lingkungan.
-Oleh
itu, sekirannya berdasarkan kepada terjemahan literal, maka perkataan
“alam sekitar” adalah menuju kepada apa sahaja yang melingkungi manusia.
Bagaimanapun, secara khusus perkataan alam sekitar merujuk kepada
fenomena fizikal yang melingkungi suatu organisma di muka bumi.
-Terdapat satu lagi definsi alam sekitar: Namun ia lebih kepada kefahaman “environmentalisme“.-Kesemua definisi yang dikemukakan di atas secara umumnya menjelaskan alam sekitar adalah keseluruhan fenomena sekeliling yang boleh mempengaruhi kehidupan sesuatu organisma.
-Prinsip-prinsip tentang alam sekitar yang dibahaskan oleh Barat tidak harus bersifat teori sahaja sebaliknya mestilah berupaya dipraktikkan.
Pengurusan alam sekitar di Barat bermula pada akhir kurun ke 19 kesan daripada Revolusi Industri. Perkembangan itu bermula dengan tercetusnya kebimbangan ke atas kesan yang timbul daripada proses pembangunan ke atas alam sekitar.
Konsep Pembangunan Lestari
Konsep
pembangunan lestari muncull ekoran daripada kesedaran tentang
kepentingan pemuliharaan dan pemeliharaan sumber alam sekitar. Isu
pembangunan telah dibincangkan secara seriue dalam Sidang Kemuncak bumi
yang diadakan di Rio De Janerio pada tahun 1992 dan di Johannesburg pada
26 Ogos hingga 4 September 2002. Persidangan pada tahun 1992 telah
merintis pada wujudnya Agenda 21 yang merupakan plan tindakan yang
mengandungi satu set prinsip-prinsip yang menyeluruh untuk membantu
pihak kerajaan dan institusi dalam melaksanakan dasar-dasar dan
program-program pembangunan lestari di negara masing-masing.
Pembangunan
Lestari didefinisikan sebagai pembangunan yang dilaksanakan untuk
menghindari pelupusan sumber dan memastikan kerosakan minimum ke atas
alam semulajadi. Pembangunan Lestari mengikut definisi UNESCO ( 2002 )
diertikan sebagai “… balancing balancing the fulfillment of human needs
with the protection of the natural environment so that these needs can
be met not only in the present, but in the indefinite future.”
Pembangunan
Lestari adalah kemampuan untuk memberi sokongan untuk memelihara sistem
kehidupan sepenuhnya dalam manusia dan kehidupan lain di planet ini
iaitu kemampuan untuk menyalurkan keperluan-keperluan unutk hidup secara
berterusan dalam semua jenis benda hidup. Dalam konsep pembangunan
lestari, penekanan diberikan kepada keseimbangan antara memenuhi
keperluan manusia dengan keupayaan sistem semulajadi untuk membekalkan
produk dan perkhidmatan tanpa degradasi.
Pada
tahun 1973, Kerajaan Malaysia telah menubuhkan Kementerian Teknologi,
Penyelidikan dan Kerajaan Tempatan. Dalam usaha untuk mencerminkan
penekanan kerajaan terhadap sains dan teknologi (S&T) dan inovasi,
Kementerian ini telah dirombak dan dikenali sebagai Kementerian Sains,
Teknologi dan Alam Sekitar (MOSTE) pada tahun 1976. Pada tahun 2004
Kementerian ini telah dirombak dan dikenali sebagai Kemeneterian Sains,
Teknologi dan Inovasi (MOSTI). Misi MOSTI adalah untuk mewujudkan sebuah
persekitaran yang berdaya saing untuk kemajuan dalam bidang sains dan
teknologi dengan maksud menjana pengetahuan kemewahan dan meningkatkan
kualiti hidup melalui pembangunan lestari. Kementerian ini dipandukan
oleh misinya untuk meningkatkan persaingan Malaysia dalam bidang sains
dan teknologi supaya rakyat Malaysia menjadi bangsa yang berdaya saing
di peringkat antarabangsa dan terus komited terhadap pengurusan alam
sekitar untuk jangka masa panjang.
Oleh
itu, objektif MOSTI adalah untuk :Menggalakkan pemahaman kesedaran dan
penghargaan terhadap S&T.Menggalakkan penyelidikan dan pembangunan
(P&P) dalam bidang-bidang yang berkaitan dengan S&T. Memelihara
dan memantau alam sekitarMenyediakan perkhidmatan sokongan teknikal dan
pengurusan yang berkesan. Usaha dan inisiatif Kementerian untuk
melaksanakan tugas dan tanggungjawabnya adalah berpandukan kepada
beberapa rancangan dan polisi. Ini termasuklah Rangka Rancangan Jangka
Panjang Ke-3 (OPP3), Rancangan Malaysia ke-8. (RMKe-8), Pelan Induk
Industri (IMP2), Polisi S&T Kebangsaan dan Pelan Tindakan Teknologi
(TAP).
Pada
bulan November 2002, Dasar Alam Sekitar Negara (NPE) telah dilancarkan
dan kesannya terhadap pengurusan lestari alam sekitar dan sumber asli
akan menjadi lebih terserlah. RMKe-8 meliputi jangka masa 2000-2005 dan
menggabungkan strategi-strategi, program-program dan projek-projek yang
bertujuan untuk mencapai objektif Wawasan 2020. Cabaran-cabaran getir
yang menggambarkan jangka masa ini termasuklah globalisasi, liberalisasi
dalam perkhidmatan dan pembangunan berbentuk teknologi yang pantas.
Untuk tujuan ini, RMKe-8 telah menyusun semula strategi pertumbuhan
ekonomi negara untuk mencapai pembangunan ekonomi yang berteraskan
pengetahuan. Kini terdapat tumpuan yang lebih terhadap usaha sektor
awam, khususnya terhadap peningkatan kepada aktiviti-aktiviti P&P
dan juga inovasi teknologi. Sektor awam akan bertindak sebagai penasihat
dengan memberikan rangka kerja yang kukuh dan perkhidmatan yang
berkesan di samping menyediakan insentif-insentif fiskal dan kewangan.
RMKe-8 amat menekankan dan terus memberikan perhatian terhadap isu-isu
yang berkaitan dengan alam sekitar dan sumber-sumber asli scara
bersepadu untuk mencapai pembangunan lestari dan meningkatkan kualiti
hidup rakyat Malaysia.
Di
bawah Dasar S&T Kebangsaan dan Pembangunan Teknologi Industri :
Sebuah Plan Tindakan Kebangsaan, Malaysia telah berjaya membangunkan
keupayaan dan kebolehannya dalam bidang sains dan teknologi melalui
pelbagai program dan aktiviti. Dalam menghadapi cabaran yang mendatang,
Kementerian telah memperkukuhkan usahanya untuk mengkaji semula Dasar
S&T Kebangsaan dengan matlamat untuk menghasilkan Polisi S&T
Kebangsaan yang ke-2.DSTN 2 dijangka dapat menyediakan satu rangka kerja
yang lebih dinamik untuk pembangunan S&T, dengan penekanan yang
lebih kepada penglibatan sektor swasta dan juga P&P yang berasaskan
pasaran. Idea yang utama adalah untuk mendapatkan kerjasama di kedua-dua
sektor awam dan swasta, bagi memperkukuhkan lagi kebolehan dan
kemampuan negara dalam bidang penyelidikan dan teknologi.
Fokus
DSTN 2 akan menjurus kepada aktiviti-aktiviti berasaskan teknologi
tinggi dan intensif pengetahuan yang secara dasarnya bertujuan untuk
mengubah Malaysia menjadi sebuah negara penyumbang, bukan sahaja sebagai
pengguna, dalam bidang sains dan teknologi. Dasar Alam Sekitar
kebangsaan memperjelaskan komitmen kerajaan Malaysia terhadap
pembangunan lestari. Polisi ini menjadi pelengkap kepada Wawasan 2020
yang bertujuan untuk memastikan Malaysia mencapai tahap sebuah negara
membangun tanpa menjejaskan sumber-sumber asli dan alam sekitar.
Prinsip Alam Sekitar Lestari Dan Pembangunan Lestari.
Kenyataan
prinsip dan dasar, pembinaan perancangan yang kukuh dan usaha
perlaksanaan berterusan kepada komitmen ini merupakan asas penting untuk
mencapai kelestarian. Persidangan Bangsa-Bangsa Bersatu mengenai Alam
Sekitar dan Pembangunan di Rio De Janeiro dari 3 hingga 4 Jun 1992
mengumumkan prinsip-prinsip berikut:
Prinsip
1: Manusia menjadi fokus pembangunan lestari. Mereka berhak menikmati
kehidupan yang sihat dan produktif serta harmoni dengan alam semulajadi.
Prinsip
2 : Selaras dengan perakuan Bangsa-Bangsa Bersatu dan prinsip
undang-undang antarabangsa, semua negara mempunyai hak sepenuhnya untuk
memanfaatkan sumber-sumbernya unutk memantapkan polisi-polisi alam
sekitar dan pembangunannya sendiri, dan bertanggungjawab memastikan
bahawa aktiviti-aktiviti di bawah bidang kuasa dan kawalannya tidak
menyebabkan kerosakan alam sekitar negara lain atau kawasan melampaui
batasan bidang kuasa negaranya.
Prinsip
3 : Hak untuk membangun mesti ditunaikan bagi memenuhi keperluan
pembangunan dan alam sekitar yang saksama unutk generasi kini dan akan
datang.
Prinsip
4 : Untuk memcapai pembangunan lestari, perlindungan alam sekitar
hendaklah mengandungi proses pembangunan yang terkamir dan tidak boleh
dipertimbangkan secara berasingan.
Prinsip
5 : Semua Negara dan rakyat hendaklah bekerjasama membasmi kemiskinan
sebaga suatu keperluan yang wajib unutk pembangunan lestari, dalam usaha
mengurangkan perbezaan kualiti hidup dan memenuhi keperluan majoriti
penduduk dunia dengan lebih baik.
Prinsip
6 : Keadaan dan keperluan-kepeeluan khas negara membangun, terutama
negara kurang membangun dan terlalu terdedah kepada bahaya alam sekitar
haruslah diberi keutamaan khusus. Tindakan-tindakan antarabangsa dalam
bidang alam sekitar dan pembangunan hendaklah juga mengambilkan
kepentingan semua negara.
Prinsip
7 : setiap negara hendaklah bekerjasama dalam semangat perkongsian
sedunia untuk memulihara, melindungi dan mengekalkan kesihatan dan
integriri ekosistem bumi. Memandangkan sumbangan yang berbeza terhadap
kemusnahan alam sekitar sedunia, negeri mempunyai tanggungjawab yang
sealiran tetapi berlainan. Negara maju mesti memhami tanggungjawab yang
sealiran tetapi berlainan. Negara maju mesti memahami tanggungjawab yang
mereka pikul dalam susulan antarabangsa mengenai pembangunan lestari
memandangkan tekanan yang diberika oleh rakyat mereka ke atas alam
sekitar sedunia serta teknologi dan sumber kewangan yang mereka kuasai.
Prinsip
8 : Untuk mencapai pembangunan lestari dan kualiti hidup yang lebih
baik untuk semua rakyat, negara hendaklah mengurang dan memberhentikan
pola-pola pengeluaran dan kepenggunaan yang tidak lestari dan memajukan
polisi-polisi demografi yang sesuai.
Prinsip
9 : Negara-negara hendaklah bekerjasama mengukuhkan keupayaan
masyarakat terpinggir untuk pembangunan lestari dengan mempertingkatkan
kefahaman saintifik dan teknologi dan dengan mempertingkatkan
pembangunan, penyesuaian, pengembangan dan pemindahan teknologi baru dan
inovatif.
Prinsip
10 : isu alam sekitar sebaik-baiknya ditangani dengan penyertaan semua
rakyat terkesan pada semua peringkat yang relevan. Pada peringkat
kebangsaan, setiap individu haruslah mempunyai akses yang sesuai kepada
maklumat mengenai alam sekitar yang diwujudkan oleh pihak berkuasa awam,
termasuk maklumat tentang bahan-bahan merbahaya dan aktiviti-aktiviti
di dalam komuniti mereka dan peluang penglibatan mereka di dalam proses
membuat keputusan. Negara hendaklah membantu dan menggalakkan kesedaran
dan penglibatan awam dengan menyebar maklumat secara meluas.
Pelbagai
usaha telah dijalankan bagi memastikan kelestarian alam sekitar menjadi
suatu perkara yang menjadi perkara yang dititikberatkan oleh seluruh
umat manusia. Usaha-usaha ini meliputi pelbagai peringkat baik dari
peringkat tempatan, mahupun antarabangsa. Antara usaha yang telah
dilakukan oleh pihak antarabangsa adalah melalui Deklarasi Langkawi
(1989), Sidang Kemuncak Bumi di Rio de Janeiro (1992), dan Persidangan
Perubahan Iklim Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu 2009 di Copenhagen.