Langkah Dalam Mengatasi Fenomena
Setinggan.
Masalah
setinggan sudah lama wujud di negara ini. Banyak pendekatan digunakan untuk menyelesaikan masalah tersebut. Walau bagaimanapun
masalah ini masih dianggap boleh dibendung tetapi sukar dihapuskan sama sekali
terutama dalam tempoh kita menghadapi abad
ke-21 ini.
Untuk mengatasi masalah setinggan, langkah
pertama yang wajar dijalankan ialah dengan menubuhkan satu unit khas yang
dipanggil sebagai Unit Penyelidikan Sosioekonomi. Unit
tersebut mempunyai tenaga pakar dalam bidang penyelidikan, ilmu ekonomi ,
statistik dan sebagainya untuk menjayakan masalah setinggan. Unit ini akan
diminta untuk menganalisis semua aspek mengenai setinggan di negara ini, di samping menjalankan kajian tentang peranan yang
sebenar yang boleh dimainkan oleh agensi-agensi Kerajaan, badan-badan
berkanun serta pihak swasta tertentu dalam menangani masalah setinggan. Tanpa
mempunyai pakar ekonomi yang ditempatkan di Unit berkenaan agak sukar unit itu
untuk menjalankan tugas yang amat berat dan mencabar. Tambahan lagi, jika para
pengurusan unit tersebut hanya terdiri dari
pada ‘generalists’ maka unit ini pada
akhirnya akan menjadi sebuah pejabat pentadbiran sahaja bukan menjadi ‘think tank’ kepada Kerajaan untuk mengatasi masalah
setinggan.
Perhatian harus diberi kepada masalah tersebut. Unit ini harus diberi kuasa untuk terus
mengemukakan cadangannya kepada YAB Perdana Menteri, Ketua Menteri dan Menteri
Besar. Hal yang demikian, supaya pelaksanaan suatu program tindakan dapat
dijalankan dengan cepat, tepat dan berkesan. Dengan
wujudnya satu Unit khusus serta diletakkan di bawah Jabatan Perdana Menteri,
pihak berkuasa akan dapat meneliti masalah yang sebenar yang dihadapi oleh
setinggan menjelang abad ke-21 ini. Pada permulaan, perancangan lima
tahun pertama dijalankan bagi menangai
masalah setinggan, kemudian perancangan bertindak yang lebih mantap dijalankan.
Unit ini juga harus dibebankan dengan tugas untuk memperolehi data yang lengkap
serta terkini mengenai setinggan di negara ini.
Satu kajian menyeluruh mengenai setinggan
harus dijalankan oleh unit berkenaan. Ia bertujuan untuk mengenal pasti taraf sosioekonomi dan latarbelakang setinggan di
negara ini. Dengan mengunakan data kajian berkenaan, pihak berkuasa
dapat membuat perancangan yang lebih teratur untuk mengatasi masalah setinggan sebenar. Dalam dunia moden ini,
kita tidak dapat menyelesaikan sesuatu masalah itu tanpa mempunyai maklumat
yang lengkap serta terkini mengenai masalah berkenaan.
Lazimanya kita menghadapi masalah memperolehi
data yang terbaru yang disebabkan
kekurangan pakar menyebabkan data yang sepatutnya diperolehi dalam masa singkat
terpaksa diperolehi dalam masa yang agak lama ini menggagalkan usaha negara
dalam mengatasi fenomena setinggan. Justeru itu, tindakan dalam memastikan unit
yang bakal ditubuhkan tidak menghadapi masalah yang disebutkan harus
dikajian semula. Dalam mengatasi masalah
ini, di dalam perpustakaan unit berkenaan harus dilengkapkan dengan buku,
laporan, tulisan dan bahan-bahan yang terkini mengenai setinggan di Sabah dan
Malaysia.
Ini bagi memudahkan para pakar membuat unjuran
atau cadangan dan mengemukakan pelan
bertindak yang lebih teratur untuk mengatasi masalah setinggan yang menghimpit
negara kita menjelang abad ke-21 ini. Sebagai
sebuah negara membangun, peranan Kerajaaan amat penting. Dengan usaha Kerajaan
yang gigih, sesuatu program dan rancangan itu dapat dilaksanakan dengan cepat
dan tepat. Pemimpin kita diakui mempunyai visi yang amat bernas untuk mengatasi
masalah yang menghimpit negara kita.
Pemimpin negara mempunyai kuasa untuk menjayakan sesuatu rancangan untuk
kepentingan rakyat.
Dalam keadaan tersebut, peranan yang boleh dimainkan oleh ahli politik
memang begitu besar. Ini selaras dengan matlamat membasmi kawasan setinggan
disamping menubuhkan unit yang ditugaskan untuk memperolehi idea-idea
bernas mengenai penyelesaian masalah setinggan. negara kita mempunyai golongan pegawai pentadbiran yang cekap
dan efesen untuk menjalankan tangggungjawab
mereka dengan sebaik-baik yang mungkin. Sebagai contoh, Ahli politik disesebuah
kawasan boleh memainkan peranan yang agressif sebagai wakil rakyat di kawasan
masing-masing, mereka juga boleh mengemukakan idea dan cadangan yang bernas
bagi mengatasi masalah setinggan.
Ini disebabkan sebagai seorang wakil rakyat di
sesebuah kawasan yang diwakilinya, beliau sentiasa bergaul rapat dengah
ahli-ahlinya yang sebahagiannya turut merupakan penduduk atau masyarakat yang
tinggal di kawasan setinggan. Justeru, masalah mereka lebih diketahui oleh ahli
politik atau wakil rakyat di kawasan mereka sendiri dan usaha ini akan dapat
diselesaikan dengan cepat dan berkesan kerana mereka dapat mempengaruhi
penduduk setinggan yang menjadi penyokongnya dengan memberitahu bahawa dalam
perjalanan pembangunan negara, sudah tentu ada pihak akan mendapat keuntungan,
tetapi tidak kurang jua terpaksa berkorban untuk kepentingan negara, bangsa dan
agama.
Hal ini bermaksud untuk memajukan negara, kawasan
setinggan yang menjadi penghalang kepada kemajuan negara harus di musnahkan
namun, penduduk yang menghuni kawasan tersebut akan diberi penempatan yang
lebih selesa yang di sediakan oleh kerajaan.
Dalam keadaan demikian, peranan yang
boleh dimainkan oleh ahli politik begitu penting kerana wakil rakyat dalam
sesebuah kawasan mempunyai penyokong tersendiri yang mampu memberi kesetiaan
dan kerjasama dalam sesuatu pembaharuan yang dilakukan. Hal ini, bermaksud
persefahaman antara pemimpin dan penduduk disesebuah kawasan amat penting dan
sekiranya ada berlaku konflik kepentingan diri timbul, kepentingan negera dan
kepentingan majoriti masyarakat harus diutamakan.
Dengan cara demikian, barulah masalah
setinggan yang merupakan salah isu negara boleh diatasi. Di samping itu, Pihak
Berkuasa Tempatan harus memainkan peranan dalam menangani masalah setinggan
yang wujud dibandar. Misalnya Pihak Berkuasa Tempatan boleh melaksanakan setiap
program dan rancangan pembasmian kawasan setinggan. Namun yang demikian, usaha yang
dijalankan harusla disokong oleh pihak-pihak lain seperti pihak swasta, NGO dan
juga persatuan penduduk setempat. .
Pihak Berkuasa Tempatan boleh mengambil
inisiatif dan mengambil tanggungjawab untuk melaksanakan projek perumahan yang
berskala besar bertujuan untuk menghapuskan ketidakseimbangan di kalangan
penduduk di kawasan bandar. Pada masa yang sama Pihak Berkuasa Tempatan juga dapat menjamin dalam meningkatkan taraf
kehidupan golongan miskin bandar. Selain itu, masalah setinggan yang wujud juga
lebih banyak melibatkan Kerajaan Negeri dan Majlis Kerajaan Tempatan, termasuk
juga Pejabat Tanah. Oleh itu, untuk menyelesaikan masalah setinggan pihak
Kerajaan Negeri perlu bersikap terbuka untuk menangani masalah tersebut.
Dalam hal tersebut, pihak berkuasa
tempatan dan negeri harus menguatkuasakan undang-undang tanah dengan sebaik
mungkin. Sebagai contoh, kawasan tanah yang terbiar, tanah lombong, tanah
pinggir dapat digunakan dan dimajukan untuk mendirikan kawasan perumahan yang
berkos rendah untuk menempatkan penduduk yang menjadi penghuni kawasan
setinggan serta penduduk yang mempunyai masalah kemiskinan yang tidak mampu
untuk membeli rumah. Dalam menjalankan usaha ini kita dapat melihat pihak
kerajaan bersungguh-sungguh dalam membasmi masalah setinggan yang wujud di
negara kita.
Misalnya kerajaan telah memperkenalkan Program
Pembangunan Rakyat Termiskin (PPRT) yang merupakan progam dalam rancangan
Malaysia Ketujuh iaitu rancangan yang berlangsung pada tahun 1996 sehingga 2000
dan kemudiaanya diperkembangan dengan mewujudkan Projek Perumahan Rakyat (PPR)
yang dilaksanakan di bawah Program Pembangunan Rakyat Termiskin yang
dikendalikan dibawah Jabatan Perumahan Negara (JPN).
Objektif utama dalam pelaksanaan projek
ini adalah untuk mengawal dan menempatkan semula penduduk dikawasan setinggan
dan memberi kemudahan serta meringankan beban golongan miskin dengan cara
membina rumah yang lebih selesa dan mampu dimiliki kerana rumah merupakan salah
satu unsur penting dalam kehidupan manusia serta rumah yang didiami mampu
memberi keselesana dan menjamin keselamatan penghuninya. Selain itu,pihak
kerajaan juga perlu menekankan pembinaan rumah berdasarkan Pelan Induk
Urbanisasi bagi mengatasi semua masalah di kawasan bandar di seluruh negara
serta rangkaian pembinaan rumah yang strategik.
Melalui langkah ini,golongan yang
berpendapatan rendah harus dibantu kerana mereka layak menyewa atau tinggal di
tempat lain dan bukannya tinggal di kawasan setinggan Seterusnya, peranan
syarikat-syarikat perumahan Kerajaan harus diubah dengan hanya membina rumah
yang berkos rendah dan rumah berkos sederhana sahaja. Pihak Kerajaan harus
memperuntukkan satu peruntukan yang besar untuk mendirikan rumah pangsa yang
murah untuk dibeli atau disewa oleh setinggan.
Lazimnya kita dapati syarikat-syarikat
perumahan Kerajaan negeri lebih berminat berlumba-lumba dengan pihak swasta mendirikan
rumah berkos tinggi. Melalui langkah ini pihak pemaju swasta akan diberi tanggungjawab
untuk mengendali dan mendirikan rumah untuk golongan menengah dan golongan kaya
manakala pihak Perumahan Kerajaan akan mengendalikan pembinaan rumah yang
berkos rendah untuk menampung penduduk di kawasan setinggan. Di samping itu,
Satu langkah yang dikira berkesan yang pernah dijalankan oleh Kerajaan ialah
mengenai syarat atau sekatan mengenai pembelian rumah.
Mereka yang telah memiliki rumah tidak dibenarkan
memiliki rumah yang kedua dan cara ini merupakan salah satu langkah yang
berkesan kerana ia bukan sahaja menyekat harga rumah dari melambung tinggi
namun juga memberi peluang kepada lebih ramai para setinggan membeli atau
menyewa rumah Kerajaan. Penyekatan ini sepatutnya diteruskan untuk kepentingan
banyak pihak. Dengan cara ini, peluang yang terbuka itu dapat diraih oleh
mereka yang berpendapatan rendah. Bukan pihak yang berkemampuan sahaja diberi
peluang untuk menikmati sebanyak rumah yang mereka mampu beli.
Dalam keadaan harga rumah tinggi, bilangan
rumah terhad, pihak setinggan sudah tentu tidak mampu untuk memiliki atau
menyewa rumah. Berhadapan keadaan demikian, jalan keluar bagi setinggan ialah
dengan sengaja menerokai tanah Kerajaan secara haram untuk mendirikan pondok
mereka. Mereka juga seperti kita juga memerlukan tempat tingggal yang selesa
untuk tempat kediaman anak-anak mereka.
Usaha Kerajaan yang teratur untuk memindahkan
setinggan juga harus dialu-alukan serta dijalankan. Pemindahan mereka ke
sesuatu kawasan penempatan yang baru boleh mengubahkan taraf hidup dan sikap
mereka. Pengubahan sikap membuahkan peningkatan taraf hidup mereka
masing-masing. Pemindahan ke satu kawasan penempatan baru membolehkan mereka
dapat mendiami di kawasan yang lebih teratur dan sempurna. Di samping itu,
pihak berkuasa perlu menyediakan projek khas untuk mereka usahakan bagi menambahkan
pendapatan yang lebih.
Kawasan penempatan baru juga akan
disediakan kemudahan-kemudahan asas seperti api, air, jalan dan kawasan
permainkan disamping anak-anak mereka juga akan akan mendapat persekolahan yang
lebih baik. Ini akan memberi peluang mobiliti yang lebih kepada mereka.
Penempatan baru juga akan menyelesaikan banyak masalah. Satu daripadanya ialah
masalah jenayah di kawasan setinggan yang biasanya dilakukan oleh pendatang
tanpa izin yang banyak mempengaruhi penduduk tempatan.
Justeru, dengan pembinaan kawasan
penempatan yang baru akan memberi peluang kepada pihak berkuasa mengawal dan
membenteras penyakit sosial di kawasan berkenaan.
Setiap tahun kerajan tidak pernah lupa
untuk mengumumkan dana bagi membina kawasan penempatan untuk golongan yang
kurang berkemampuan. Sebagai contoh, dalam Rancangan Malaysia Kelapan (RMK8),
Jabatan Perumahan Negara telah merangka beberapa Program Perumahan Rakyat (PPR)
seperti Program Perumahan Rakyat Bersepadu, Program Perumahan Rakyat Disewa
(Dasar Baru), Program Perumahan Rakyat Dimiliki (Dasar Baru) dan Projek
Perumahan Awam Kos Rendah (PAKR).
Program Perumahan Rakyat adalah salah satu
program kerajaan untuk menempatkan semula setinggan dan memenuhi keperluan
tempat kediaman bagi golongan berpendapatan rendah. Sehingga Disember 2006
bilangan unit yang terlibat adalah sebanyak 95,222 unit yang merangkumi 158
projek. Program Perumahan Rakyat Bersepadu Dilaksanakan mulai Disember 1998
berikutan keputusan Majlis Tindakan Ekonomi Negara (MTEN), supaya menyediakan
kemudahan perumahan untuk disewa pada harga RM124 sebulan bagi penempatan
semula golongan setinggan.
Matlamatnya ialah supaya memastikan pencapaian
setinggan sifar menjelang tahun 2005. Sehingga Disember 2006 bilangan projek
yang dilaksanakan ialah 52 yang melibatkan 53,348 unit. Manakala Program Perumahan
Rakyat Disewa (Dasar Baru) pula yang dikendalikan di bawah strategi Dasar Baru
pelaksanaan Program Perumahan Rakyat oleh kerajaan pada Februari 2002, memberi
keutamaan kepada tanah yang disediakan oleh kerajaan Negeri. Kos penyediaan
tapak dan pembinaan bangunan ditanggung sepenuhnya oleh Kerajaan Persekutuan.
Rumah PPR Disewa adalah disewa pada
kadar harga RM124 sebulan. Projek yang telah disiapkan akan diserah kepada
Kerajaan Negeri bagi urusan pemilikan penyewa dan kerja-kerja penyelenggaraan.
Sasaran utamanya adalah masyarakat setinggan, namun ianya akan dibuka kepada
golongan berpendapatan rendah yang lain setelah matlamat setinggan sifar
tercapai.
Disasarkan sebanyak 50,000 unit rumah
PPR Disewa akan dibina dalam tempoh 5 tahun. Sebanyak 12,426 (14 projek) sedang
dilaksanakan oleh Jabatan Perumahan Negara. Bagi PPR Dimiliki (Dasar Baru)
Program ini menggantikan Program Perumahan Awam Kos Rendah (PAKR) dibawah
strategi dan Dasar baru pelaksanaan PPR pada Februari 2002. Kos tanah dan 50%
kos infrastruktur akan ditanggung oleh Kerajaan Persekutuan dalam bentuk geran
tetapi keutamaan diberi kepada tanah yang disediakan oleh Kerajaan Negeri.
Kerajaan Persekutuan membayar sepenuhnya
kos pembinaan bangunan dan 50% kos infrastruktur daripada Tabung Pusingan PPR
Dimiliki. Harga jualan adalah antara RM25,000 hingga RM35,000 berdasarkan harga
tanah dan lokasi projek iaitu di Bandar raya, Bandar besar dan pinggir Bandar,
Bandar kecil atau luar Bandar dengan kenaikan tidak melebihi 20% bagi negeri
Sabah dan Sarawak. Hasil jualan dimasukkan ke dalam Tabung Pusing PPR Dimiliki
untuk membiayai pembinaan Projek-projek akan datang.
Masalah setinggan merupakan satu masalah
negera yang berterusan dan memerlukan pengorbanan banyak pihak. Jumlah
setinggan semakin bertambah tahun demi tahun disebabkan oleh jumlah tanah yang
ada terhad di samping, kejadian bencana alam seperti hakisan tanah dan banjir
yang memburukkan keadaan serta menyekang peluang setinggan mempunyai rumah
sendiri. Selain itu, pembangunan yang tidak seimbang di antara negeri-negeri di
Malaysia merupakan satu faktor juga mewujudkan setinggan.
Bandar besar sudah sesak, disesakkan lagi
dengan masalah setinggan. Semua negeri berebut-rebut bagi pembangunan yang
sama. Begitu juga pelabur lebih berminat melabur di kawasan tertentu. arah
aliran ini perlu diubah agar dapat menjamin pekerjaan untuk golongan setinggan.
Usaha dalam mewujudkan peluang pekerjaan bagi golongan ini dapat meningkatkan
pendapatan mereka sekaligus mengubah taraf hidup golongan tersebut dan membantu
mereka untuk berkemampuan dalam memiliki rumah masing-masing.
Langkah ini wajar dijalankan oleh Pihak
berkuasa yang mampu membantu dan menempatkan golongan setingggan di dalam
bidang kemahiran yang mana sebahagian daripada golongan setinggan ini mempunyai
potensi untuk berkembang maju. di samping itu, mereka yang mempunyai pengalaman
tertentu dan mereka boleh dilibatkan dalam bidang perniagaan tertentu. Satu institusi
kewangan harus dilantik untuk memberi pinjaman kepada ahli anggota keluarga setinggan
untuk mengusahakan sesuatu projek atau perniagaan yang boleh meningkatkan taraf
ekonomi mereka.
Mereka juga mesti diberi rangsangan bagi
mengubahkan sikap mereka untuk mencari peluang-peluang baru yang boleh
menambahkan pendapatan mereka sepanjang masa agar mereka dapat hidup dengan
lebih maju dan tidak memilih kawasan setinggan yang berisiko tinggi untuk menjalankan
kehidupan mereka. Pengurangan masalah kawasan setinggan dapat dilihat apabila
pendapatan setinggan sudah meningkat di samping pihak berkuasa sudah
berkemampuan menyediakan tempat kediaman untuk kebanyakan setinggan di negara
ini untuk membeli atau menyewa rumah yang berkos rendah.
Selain daripada itu, langkah menaikkan
kadar gaji pekerja dan menyediakan perumahan serta peluang pekerjaan dapat
membantu dalam mengurangkan masalah setinggan. kerajaan harus menaikkan gaji
pekerja sama ada dalam sektor awam mahupun swasta. Kenaikan gaji ini penting
kerana kita tahu dunia pada hari ini kian berkembang pesat terutama sekali
melibatkan kawasan bandar. Oleh yang demikian, tahap gaji yang berada pada
paras lama sudah tidak relevan dengan arus perbandaran pada hari ini.
Melihat pada bajet 2012 yang telah dikatakan
mampu menangani masalah kemiskinan yang menjadi penyumbang utama dalam
kewujudan kawasan setinggan. Hal ini kerana, melalui bajet 2012 ini, pekerja di
sektor awam akan mendapat kenaikan gaji dan juga mendapat kadar bonus yang agak
lumayan. Perkara ini secara tidak langsung dapat membantu golongan pekerja sektor
awam yang berada pada paras kemiskinan untuk keluar dari kancah berkenaan.
Mereka bukan sahaja dapat keluar dari
kancah kemiskinan malah mereka mungkin dapat memberi keselesaan yang lebih
kepada keluarga mereka sama ada dari segi perumahan dan juga berpeluang memberi
pendidikan yang lebih baik kepada anak-anak mereka. Manakala bagi pekerja di
sektor swasta pula, kerajaan telah berbincang dengan pihak swasta untuk
meningkatkan gaji pokok pekerja swasta.
Namun, perkara ini sukar untuk dilaksanakan
kerana sektor swasta tidak berada di bawah kawalan oleh kerajaan. Namun begitu,
kerajaan tetap berusaha untuk membantu golongan pekerja swasta yang berada pada
tahap kemiskinan untuk membantu mereka keluar dari masalah kemiskinan yang dihadapi
oleh mereka. Walaupun kenaikan gaji pekerja ini tidak dapat menangani masalah setinggan
di bandar secara menyeluruh namun kebanjiran pekerja dalam sektor awam mahupun
swasta di kawasan bandar ini secara tidak langsung dapat mengurangan masalah fenomena
tersebut.
Hal ini demikian kerana, masalah setinggan
yang berlaku bandar terjadi akibat pendapatan yang rendah dan tidak mampu untuk
menanggung kos sara hidup yang tinggi di kawasan bandar. Oleh yang demikian,
menyebabkan mereka mewujudkan kawasan setinggan yang mana dapat mengurangkan
kos sara hidup mereka kerana mereka tidak perlu mengeluarkan kos yang tinggi
dalam menjalankan kehidupan mereka dimana mereka tidak perlu membayar sewa
tanah, bil air dan elektrik.
Justeru, dengan kenaikan gaji ini secara tidak
langsung dapat membantu golongan berpendapatan rendah dan miskin ini menjalani
kehidupan yang lebih selesa dan juga teratur. Kegagalan dalam mengadakan
rundingan menyebabkan penduduk setinggan meminta pampasan yang tidak munasabah
untuk dipertimbangkan oleh kerajaan menyebabkan masalah setinggan ini tidak
dapat diselesaikan dan dibiarkan tergantung.
Kementerian Perumahan dan Kerajaan
Tempatan disaran mengerakkan kembali pasukan petugas khas mengenai masalah
setinggan agar selaras dengan agensi kerajaan tempatan di negeri-negeri (Utusan
Malaysia,16 Mei 2005). Oleh itu, langkah lain seperti merujuk kejayaan atau
kegagalan Program Setinggan Sifar 2005 bagi negeri Selangor boleh dijadikan
kayu pengukur kepada kerajaan negeri yang lain dalam menangani masalah yang sama
agar dapat membantu Malaysia bebas dari petempatan setinggan pada masa hadapan.
Pemaju juga boleh menggunakan kajian atau
contoh yang telah dilakukan sebagai rujukan dalam menangani masalah yang sering
mereka hadapi dengan kawasan setinggan. Kajian ini juga dapat membantu pihak
berkuasa dalam merangka sesebuah kawasan atau bandar supaya lebih tersusun dan
terancang agar tidak wujud lagi mana-mana kawasan kosong yang berpotensi untuk
dijadikan kawasan setinggan.
Sebagai contoh pihak berkuasa dan pihak
pemaju boleh mengumpulkan data yang rapat dengan pengumpulan data primer dan
sekunder. Dalam data sekunder maklumat boleh didapati dari sumber seperti buku,
jurnal, laman web, petikan dari akhbar, majalah dan bahan cetak lain yang
berkait rapat dengan masalah setinggan.
Sementara dalam data primer pula maklumat
boleh diperoleh dari temubual dengan pihak perancang serta pihak berkuasa
tempatan dan agensi kerajaan yang terlibat dalam menghapuskan setinggan serta
melalui kaedah soal-selidik yang diedarkan kepada beberapa penduduk setinggan
di kawasan kajian secara rawak. Soal-selidik ini akan memfokuskan kepada
pendapat penduduk setinggan tentang hasrat kerajaan untuk menghapuskan
setinggan serta sebab-sebab mereka memilih cara hidup sebegini berbanding dengan
memiliki kediaman yang sah disisi undang-undang.
Data yang dikumpul melalui sumber primer dan
sekunder akan dianalisa untuk mengenalpasti faktor-faktor wujudnya kawasan
setinggan. Masalah yang seringkali timbul dari kawasan ini juga diperbincangkan
di peringkat ini. Untuk mencapai objektif, keberkesanan langkah-langkah yang
diambil oleh pihak perancang terutamanya dapat dikenalpasti diperingkat ini dan
dapat menilai sejauhmana langkah-langkah ini berjaya. Hal ini akan membawa
kepada penemuan kajian dan akhirnya akan mencapai matlamat kajian
. Keputusan dari soal-selidik serta
temubual yang dijalankan dapat memberi pemahaman serta pendekatan yang lebih
mantap bagi mencapai matlamat setinggan sifar di dalam negara. Seterusnya
langkah Program perumahan kos rendah yang dilaksanakan oleh sektor awam dan
swasta bertujuan untuk menyediakan kemudahan kediaman kepada golongan yang
berpendapatan rendah supaya matlamat Kerajaan untuk meningkatkan kualiti hidup rakyat
dan membasmi kemiskinan.
Walau bagaimanapun, terdapat kes-kes yang
melibatkan golongan yang berpendapatan tinggi telah memiliki rumah kos rendah.
Kes-kes ini timbul akibat kecuaian pengawasan dan kawalan pengagihan rumah kos
rendah. Rancangan ini menyentuh tentang pengwujudan satu sistem pendaftaran
yang seragam dan berkesan serta mempastikan program-program ini dimanfaat oleh
golongan sasaran. Jabatan Perumahan Negara telah mengeluarkan garis panduan
pemilihan pembeli rumah kos rendah dan penyewa rumah pangsa awam.
Penubuhan Sistem Pendaftaran Terbuka bertujuan
mempastikan pemilihan dan pengagihan rumah kos rendah dan rumah pangsa awam dilaksanakan
dengan adil serta menepati kumpulan sasarannya. Garis panduan ini disediakan
khusus untuk menyeragamkan dasar dan kriteria pemilihan pembeli rumah kos rendah
dan penyewa rumah pangsa awam serta meningkatkan keberkesanan pelaksanaannya
agar memanfaatkan kumpulan yang disasarkan. Garis panduan itu, di antara lain
menetapkan sistem pemberian markah dalam pemprosesan permohonan membeli rumah
kos rendah atau menyewa rumah pangsa awam dan telah dipersetujui serta diterima
pakai oleh Bahagian Perumahan Setiausaha Kerajaan-kerajaan Negeri.
Terdapat dakwaan dan rungutan bahawa
rumah rumah kos rendah tidak dijual dan dinikmati oleh golongan yang disasarkan
dan keraguan mengenai cara-cara yang digunakan untuk memilih pembeli yang
layak. Bagi mengatasi masalah-masalah di atas, satu garis panduan telah diwujudkan.
Garis panduan ini bertujuan untuk meningkat keberkesanan pelaksanaan Perumahan
Awam Kos Rendah (PAKR), Program Khas Perumahan Kos Rendah (PKPKR), Program
Perumahan rakyat (PPR) Dana RM500 juta dan projek-projek sektor swasta yang mengandungi
rumah kos rendah supaya kemudahan perumahan yang disediakan di bawah
program-program ini dimanfaati oleh golongan yang sasaran sahaja. Seterusnya
langkah yang dapat dijalankan dalam mengatasi masalah setinggan ialah dengan
memperketatkan lagi pengawalan kemasukan migrasi dari luar negara.
Langkah ini dapat mengurangkan berlakunya
kebanjiran masuk migrasi dari luar negara yang menyebabkan wujudnya kawasan
petempatan setinggan yang semakin berleluasa di
kawasan bandar. Kemasukan migrasi ini haruslah dipandang serius dan
dititikberatkan oleh pihak-pihak berkuasa bagi mengurangkan masalah petempatan
setinggan yang akan didirikan oleh golongan tersebut secara haram di
tanah-tanah kerajaan yang terbiar.
Kemasukan
golongan migrasi dari luar negara ini berpunca daripada sikap pihak berkuasa yang
memandangan mudah perkara tersebut disamping, kemudahan keluar dan masuk
golongan ini ke dalam negara kerana tiada kawalan ketat yang dilakukan oleh
pihak berkuasa di sempadan-sempadan perairan negara. Secara keseluruhannya,
terdapat empat sebab utama yang boleh menerangkan punca kemunculan kawasan
setinggan di negeri Sabah. Pertama masalah ketidakupayaan kawasan perumahan
menampung bilangan penduduk yang semakin meningkat (Dayu, 1981).
Seterusnya kelahiran semula jadi, proses
migrasi luar bandar ke bandar dan penghijrahan antarabangsa (Cheong, 1991).
Migrasi antarabangsa ini merujuk kepada kemasukan golongan pendatang asing
dengan izin ataupun tanpa izin dari dua negara jiran Malaysia iaitu Filipina
dan Indonesia.
Di Kota Kinabalu sendiri, bilangan rumah
setinggan telah mengalami pertambahan sejak kemasukan migrasi dari luar negara
samaada dari Indonesia dan Filipina yang telah mula dilaporkan sebelum tahun
1970-an lagi (Jalihah, 2004). Terdapat dua tahap perkembangan kawasan setinggan
di Kota Kinabalu. Pertama peringkat awal berlaku sebelum 1970-an yang melibatkan
setinggan tempatan. Tahap kedua iaitu selepas tahun 1970-an memperlihatkan
kemunculan setinggan asing secara berleluasa. Punca kepada masalah disebabkan
oleh penghijrahan golongan belia tempatan luar bandar ke bandar dan
bertambahnya kemasukan pelarian dari Filipina (Dayu, 1981:142).
Justeru dalam menangani masalah ini proses
bancian perlu dijalankan oleh kerajaan bagi memudahkan pihak berkuasa
mengenalpasti warga asing tanpa izin yang mengambil kesempatan menghuni di
petempatan setinggan di Sabah. Menurut Pembantu Menteri di Jabatan Ketua
Menteri, Datuk Edward Khoo berkata, Dewan Bandaraya Kota Kinabalu akan terus
mengambil langkah proatif dalam menangani masalah setinggan secara berterusan
melalui pelbagai pendekatan samaada melalui program pemantauan, bancian mahupun
menjalan operasi merobohkan kawasan setinggan bagi memastikan tiada kawasan
setinggan baru yang akan didirikan.
Selain itu, langkah lain yang dapat dijalankan
adalah dengan meningkatkan kemajuan dan pembangunan di pinggir bandar. Usaha ini
dilakukan untuk menjadikan kawasan pinggir bandar turut maju daripada segi
pembangunan sealiran dengan pembangunan yang berada di bandar.
Jika melihat kepada kawasan bandar ia
selalunya menjadi kawasan tumpuan ramai kerana faktor pembangunan dan kemajuan
sekali gus menyebabkan berlakunya aliran migrasi yang akan bertumpu di kawasan
tersebut. Penghijrahan ini berlaku dari kawasan luar bandar dan luar negara
disebabkan golongan trsebut berapa mereka berada dalam taraf hidup yang rendah
serta kurangnya peluang-peluang kemudahan yang tersedia berbanding di bandar.
Oleh itu, untuk mengubah nasib mereka
cuba untuk mendapatkan pekerjaan di bandar dan ini akan menyebabkan berlakunya
tumpuan masyarakat ke pusat bandar. Kebanjiran penduduk yang berhijrah ke
bandar menyebabkan penduduk bandar bertambah ramai dan permintaan untuk sektor
perumahan akan turut meningkat seterusnya akan menyebabkan kos rumah sama ada
untuk disewa atau dibeli akan bertambah mahal.
Hal yang demikian, akan menyebabkan
golongan yang kurang berkemampuan akan mencari penyelesaian mudah dengan
mewujudkan petempatan setinggan. Justeru langkah dalam meningkatkan kemajuan
dan pembangunan di pinggir bandar perlu bagi mengelakkan golongan yang tinggal
di kawasan pinggir pantai tidak berhijrah ke kawasan bandar untuk mencari
pekerjaan dan memperbaiki taraf hidup mereka.
Pihak kerajaan terutamanya akan merangka
beberapa projek pembangunan yang sesuai untuk dibina di kawasan pinggir bandar,
ini adalah bertujuan untuk memberikan bantuan kepada mereka yang menjalankan
aktiviti pekerjaan mereka. Sekiranya pembinaan yang dibuat tidak mengikut
efisien penduduk sekitarnya pembinaan yang dibuat mungkin akan sia-sia kerana
sektor pembinaan yang dibuat tidak menepati kerjaya mereka.
Umpamanya, di Terengganu kawasan pinggir
bandarnya merupakan kawasan pantai. Oleh sebab itu, segala usaha dibuat adalah
menepati kerjaya mereka sebagai nelayan dengan membina jeti untuk pemunggahan
hasil tangkapan dan pemberian subsidi minyak. Terdapat juga pembinaan
daripada sektor pelancongan seperti di duyung dan pantai Batu Buruk. Pembinaan
kawasan pelancongan ini dapat mewujudkan lebih banyak peluang pekerjaan kepada
masyarakat yang tinggal di kawasan tersebut.
Oleh sebab itu, peluang pekerjaan tidak akan
tertumpu di pusat bandar sahaja dan ini dapat mengurangkan migrasi penduduk
luar bandar terus ke pusat bandar kerana mereka juga mendapat peluang untuk
bekerja di kawasan pinggir bandar dengan pelbagai sektor pekerjaan. Disamping
kemudahan seperti infrastruktur dan perkhidmatan yag dibina dapat memberi
kemudahan bagi masyarakat yang tinggal di kawasan pinggir bandar