Pengenalan
Ekosistem memainkan peranan yang penting dalam kehidupan manusia. Ia adalah
amanah dan anugerah Tuhan kepada manusia yang harus dipelihara sebagai
warisan generasi yang berpanjangan. Satu keseimbangan wujud antara
manusia dan organisma dengan alam sekitar dan keseimbangan ini adalah
dinamik, iaitu sentiasa berubah. Walaupun tanggungjawab menjaga alam
sekitar sangat penting namun ianya seringkali diabaikan dalam
keghairahan mengejar kemajuan
jasmaniah. Warisan ini sebenarnya terlalu tinggi nilainya dalam
kehidupan manusia. Perbuatan mencemarkan alam sekitar adalah satu
perbuatan yang bertentangan dengan nilai dan etika agama. Pembuangan
bahan-bahan buangan secara tidak terkawal boleh mengakibatkan pencemaran
ekosistem. Kebanyakan pencemaran yang berlaku disebabkan oleh
aktiviti-aktiviti manusia.
Pencemaran
boleh ditakrifkan sebagai pembuangan benda-benda atau bahan-bahan hasil
dari aktiviti manusia ke alam persekitaran menyebabkan terganggunya
keselesaan atau kemandirian kehidupan. Pencemaran ialah pengumpulan
bahan-bahan yang tidak sesuai kepada kehidupan di persekitaran
kita. Bahan-bahan yang tidak sesuai ini dikenali sebagai bahan-bahan
pencemar. Takrifan Pencemaran yang lebih bermaklumat adalah menurut Akta
Kualiti Alam Sekitar 1974 yang menyatakan bahawa pencemaran adalah
sebarang perubahan sama ada secara langsung atau tidak langsung kepada
sifat-sifat fizik, kimia, biologi atau aras-aras radiasi mana-mana
bahagian alam sekeliling dengan melepaskan,mengeluarkan atau meletakkan
buangan hingga menjejaskan kegunaan-kegunaan berfaedah, yang menimbulkan
sesuatu keadaan berbahaya atau mungkin berbahaya kepada kesihatan,
keselamatan atau kebajikan awam atau organisma-organisma lain, tumbuhan
dan haiwan.
Jenis-jenis Pencemaran
Terdapat pelbagai cara pencemaran ini boleh berlaku . Tetapi ianya terbahagi kepada dua jenis iaitu :
Pencemaran yang disebabkan oleh faktor Semulajadi
Pencemaran
yang disebabkan oleh faktor semulajadi adalah pencemaran yang berlaku
dengan sendirinya setelah berlakunya bencana alam seperti letusan gunung
berapi, dilanda ribut taufan, gempa bumi dan sebagainya .
Contohnya:
Pencemaran
yang disebabkan oleh faktor semulajadi seperti letusan gunung berapi,
ribut taufan, gempa bumi dan sebagainya, banyak memberi kesan kepada
kerosakan harta benda. Sebagai contoh kejadian letusan gunung berapi
yang berlaku di Indonesia iaitu Gunung Merapi telah menyebabkan
berlakunya kerosakan harta benda. Ini disebabkan oleh lahar panas yang
dikeluarkan oleh gunung tersebut. Antara kerosakan harta benda yang
berlaku ialah kemusnahan kediaman penduduk dan kemudahan infrastruktur
di kawasan yang terlibat.
Pencemaran yang disebabkan oleh faktor manusia
Pencemaran
yang disebabkan oleh faktor manusia adalah pencemaran yang dilakukan
oleh manusia sama ada secara sengaja atau tidak sengaja. Antaranya
adalah pencemaran udara, pencemaran air, pencemaran tanah dan pencemaran
bunyi.
(a) Pencemaran Udara
Pencemaran
udara diakibatkan oleh panambahan bahan pencemar seperti gas, debu dan
asap ke atmosfera. Keadaan ini menyebabkan gangguan dalam kehidupan
manusia, haiwan, tumbuhan dan harta benda kita. Tambahan pula, iklim
dunia juga terganggu.
Antara
bahan pencemar, gas karbon dioksida merupakan bahan pencemar utama di
negara kita (Laporan Sahabat Alam Sekitar M'sia-1984)
Asap
yang mengandungi zarah karbon adalah bahan pencemar alam yang paling
ketara. Apabila karbon banyak terdapat di atmosfera, wap air
terkondensasi pada cuaca sejuk dan membentuk asbut. Oksida nitrogen
terhasil daripada pembakaran bahan api dalam kenderaan bermotor atau
kilang pada suhu yang tinggi. Selain itu, ia juga terhasil secara
semulajadi semasa ribut petir dan tindakan bakteria dalam tanah.
1. Kesan Rumah Hijau
Kesan
rumah hijau merupakan suatu fenomena pemanasan bumi. Sinar ultraungu
yang dipancarkan oleh matahari ke bumi, sebahagiannya akan dipantul
semula ke angkasa lepas oleh atmosfera, sebahagian lagi pula akan sampai
ke bumi untuk memanaskan bumi. Haba yang sampai ke bumi akan dipantul
semula oleh permukaan bumi ke angkasa lepas sebagai sinar inframerah.
Tidak semua tenaga haba ini akan menembusi atmosfera.
Kebanyakan
tenaga haba ini akan diserap oleh gas-gas di atmosfera contohnya gas
karbon dioksida, karbon monoksida, klorofluorokarbon dan metana. Haba
yang terperangkap ini akan meningkatkan suhu bumi dan memastikan bahawa
bumi sentiasa panas. Pertambahan gas-gas yang mencemar seperti oksida
nitrogen dan sulfur dioksida juga telah memerangkap haba dan menaikkan
suhu. Pertambahan karbon dioksida disebabkan oleh pembakaran bahan-bahan
api fosil seperti arang batu, petrol dan gas asli. Pertambahan yang
berterusan ini, jikalau tidak dikawal dijangka akan meningkat 15
bahagian per juta setiap 10 tahun.
Kesan
rumah hijau ini akan mendatangkan pelbagai masalah kepada manusia. Air
di lautan dan sungai akan menjadi panas dan lebih mudah
tersejat. Tanah-tanah terutamanya di hemisfera utara dan latitud tengah
akan menjadi lebih kering. Atmosfera akan menjadi lebih panas. Arah
angin pula akan berubah dan menyebabkan kejadian ribut kerap berlaku.
Taburan hujan yang tidak seragam juga akan berlaku sehingga
mengakibatkan kemarau, akibat pemanasan bumi yang tidak sekata. Aras
laut akan naik dan banjir sedunia akan berlaku kerana bongkah-bongkah
ais di kutub utara dan kutub selatan akan cair.
Kejadian-kejadian
yang akan berlaku mengancam kehidupan manusia serta hidupan-hidupan
lain. Kejadian-kejadian itu akan mengganggu aktiviti-aktiviti seperti
pertanian, perikanan dan bekalan air. Pertambahan penduduk dunia juga
akan meningkatkan penggunaan tenaga. Permintaan terhadap bahan api fosil
dan bekalan tenaga elektrik akan bertambah, lebih banyak akan ditebang
dan dibuka dan kawasan perindustrian semakin banyak. Kesemua aktiviti
ini akan mengakibatkan penambahan kuantiti gas rumah hijau di atmosfera
dan seterusnya meningkatkan suhu bumi.
Penipisan
lapisan ozon atmosfera boleh dibahagikan kepada beberapa bahagian. Ozon
ialah sejenis gas yang terdiri daripada tiga atom oksigen yang
terletak di lapisan Stratosfera bumi. Lapisan ozon merupakan satu
perisai semula jadi bumi dengan menyerap sinar ultraungu yang berbahaya.
Lapisan ozon adalah sangat penting untuk keseimbangan cuaca dunia.
Ozon dibentuk apabila molekul oksigen terurai kepada atom oksigen dengan
kehadiran sinar ultraungu, atom oksigen bebas ini akan bertindak balas
dengan molekul oksigen dan membentuk molekul ozon dengan kehadiran gas
nitrogen.
Walaupun
begitu, ozon boleh terurai kepada molekul oksigen oleh oksida nitrogen
yang dibebaskan oleh kapal terbang supersonik atau atom klorin dari
sebatian CFC (kluorofluorokarbon). Kluorofluorokarbon ini merupakan satu
sebatian yang digunakan oleh pendingin hawa dan peti sejuk. Tindak
balas antara atom klorin dengan ozon akan mengembalikan oksida nitrogen
dan atom klorin ke atmosfera setelah memusnahkan molekul ozon. Jadi,
lapisan ozon semakin nipis.
Kebocoran
pada lapisan ozon telah dikesan di kawasan Antartika pada tahun 1985,
di Artik pada tahun 1987 dan sekarang di Australia pula. CFC bukan
sahaja memusnahkan lapisan ozon, molekul CFC berupaya menyerap haba
20,000 kali ganda lebih baik daripada satu molekul karbon dioksida.
2. Jerebu
Jerebu
adalah merupakan zarah-zarah kecil yang boleh wujud secara semulajadi
ataupun wujud akibat daripada kegiatan seharian manusia. Asap kilang,
asap kenderaan dan juga asap pembakaran adalah faktor penyumbang
kewujudan jerebu. Apabila zarah-zarah kecil berkumpul dengan jumlah yang
banyak, bertaburan dan terapung di udara maka ia akan menyerap dan
menghalang cahaya matahari untuk sampai ke permukaan bumi. Keadaan ini
kemudiannya akan menyekat pemandangan dan menurunkan kadar penglihatan.
Jerebu
selalunya berlaku di kawasan bandar. Kilang dan jumlah kenderaan yang
banyak menjadi penyumbang utama kepada fenomena ini. Selain daripada itu
keadaan cuaca memburukan lagi keadaan, di mana pada tahun 1997, negara
telah dilanda fenomena El-Nino yang membawa cuaca kering dan panas
berpanjangan. Jumlah hujan menurun dan negara mengalami masalah bekalan
air dan penurunan tekanan air. Antara daerah yang mengalami masalah ini
di Sabah ialah daerah Kota Merudu, Kota Belud dan Kudat.
Namun
begitu kejadian jerebu yang paling teruk dialami pada tahun 1997 adalah
disebabkan oleh pembakaran terbuka oleh negara jiran. Sabah juga
terjejas teruk akibat daripada fenomena ini. Pembakaran terbuka di
Kalimantan nyata telah membawa padah apabila api sukar dikawal dan
menjilat sebahagian besar kawasan hutan.
Pembakaran
ini bukan sahaja menimbulkan masalah kepada negara kita malah
negara-negara lain yang berdekatan seperti Thailand, Singapura, Brunai
dan Filipina juga tercemar dengan teruk.
3. Gas Beracun
Memang
tidak dapat dinafikan bahawa pengangkutan moden telah banyak membawa
perubahan dan kebaikkan pada taraf kehidupan masyarakat Malaysia. Sistem
jalanraya yang baik, kemudahan sistem penerbangan yang cemerlang, dan
adanya pelabuhan yang bertaraf antarabangsa sememangnya telah dapat
membawa negara dan rakyat ke era kemajuan dan pemodenan. Kini setelah
Malaysia merdeka, boleh dikatakan 90%-95% kawasan desa yang jauh dari
bandar dan kota telah dapat menikmati kemudahan jalan raya yang telah
mengubah keadaan dan rezeki penduduk desa. Walau bagaimanapun, perubahan
dan kebaikan ini tidak mungkin berlaku tanpa membebankan alam sekitar.
Lazimnya, setiap perbuatan dan perubahan itu membawa bersamanya kebaikan
dan keburukan.
Kesan
negatif yang disebabkan oleh sistem pengangkutan merupakan faktor
terbesar yang menyebabkan pencemaran udara. Dianggarkan setiap tahun,
lebih kurang 13.6 juta tan gas-gas beracun yang berpunca daripada
penggunaan kenderaan merosakkan kawasan hutan, tasik dan kehidupan laut.
Gas beracun ini juga turut menambahkan kesan rumah hijau serta
membahayakan kesihatan manusia sejagat.
Ahli
sains telah membuktikan bahawa pengangkutan secara keseluruhan
menghasilkan 64% gas Nitrogen Oksida (unsur utama yang menyebabkan
terjadinya hujan asid), 42% Hidrokarbon, 66% Karbon Monoksida, 32%
Plumbum, 30% Karbon Dioksida, 74% Benzena (merupakan bahan beracun),
serta Toluena, Xilena, dan Etilena yang tidak diketahui jumlah
peratusannya.
Sekiranya
dikaji jenis sistem pengangkutan (pengangkutan darat, laut dan udara)
maka jelaslah bahawa kenderaan bermotor seperti kereta, lori, motorsikal
dan bas merupakan punca utama pencemaran berbanding dengan kapal laut
dan kapal terbang.
(b) Pencemaran Air
Pencemaran
air berlaku apabila perubahan berlaku dari segi kandungan, keadaan dan
warna sehingga tidak sesuai dan memberi kesan apabila digunakan.
Pencemaran air berlaku sama ada dari segi biologi, kimia dan fizik.
Pencemaran air bukan hanya berlaku di sungai tetapi juga di laut dan
ianya boleh berlaku secara sengaja atau tidak. Pencemaran ini lebih
kepada bahan pencemar dari kilang. Pencemaran air adalah suatu perubahan
keadaan di suatu tempat penampungan air seperti danau, sungai, lautan dan air tanah
akibat aktiviti manusia.Pencemaran air berlaku disebabkan oleh pelbagai
hal dan memiliki karakteristik yang berbeda-beda. Meningkatnya
kandungan nutrien dapat mengarah pada eutrofikasi. Sampah organik seperti air sewage
menyebabkan peningkatan kebutuhan oksigen pada air yang menerimanya
yang mengarah pada berkurangnya oksigen yang dapat berdampak parah
terhadap seluruh ekosistem. Industri membuang berbagai macam pencemaran
ke dalam air limbahnya seperti logam berat, toksin organik, minyak, nutrien dan padatan. Air limbah tersebut memiliki efek termal, terutama yang dikeluarkan oleh pembangkit listrik, yang dapat juga mengurangi oksigen dalam air.
Kesan-kesan Pencemaran Air
Menjejaskan Kesihatan
1 . Sisa-sisa kilang yang dibuang ke dalam sungai meracuni air sungai .
2 . Ini membahayakan kesihatan kita jika air tersebut diminum atau digunakan untuk mandi .
3 .Sampah-sarap dan najis yang dibuang ke dalam sungai pula mengalakkan pertumbuhan bakteria yang menyebabkan penyakit .
Pembunuh Hidupan Air
1 . Minyak yang tertumpah ke laut menghalang kemasukan udara ke dalam air laut .
2 . Jadi tumbuh-tumbuhan dan haiwan-haiwan yang hidup dalam laut tidak dapat bernafas dan akan mati .
3 . Air sungai yang mengandungi sisa-sisa kilang juga meracuni hidupan air .
4
. Sampah-sarap yang terkumpul dan lumpur yang termendap dalam air
akibat hakisan tanah menghalang kemasukan sinaran matahari kedalam air .
5 . Ini menjejaskan pertumbuhan tumbuh-tumbuhan air .
Memburukkan Keindahan Alam
1 . Pantai-pantai yang dipenuhi dengan sampah-sarap tidak indah dipandang .
2 . Air sungai dan laut juga berbau busuk .
2 . Air sungai dan laut juga berbau busuk .
Kajian Kes Terhadap Pencemaran Sungai Juru
Sungai
Juru telah digolongkan oleh Jabatan Alam Sekitar sebagai sungai
tercemar di Malaysia. Bernama melaporkan bahawa Pertubuhan Kesihatan
Dunia (WHO) telah menyenaraikan ia sebagai sungai paling kotor di Asia
Tenggara. Menurut laporan tersebut, airnya begitu beracun sehingga tidak
selamat diminum meskipun sudah dididihkan. Indeks Kualiti Air sungai
ini kekal di Tahap 5 yang menunjukkan ia terlalu tercemar dan tiada ikan
dapat hidup dalam sungai sedemikian. Oleh kerana kebanyakan kawasan di
Lembah Sungai Juru bertukar menjadi kawasan bandar, sungai ini sekarang
menghadapi risiko menjadi pembetung air buangan terbuka. Berdasarkan
maklumat dikumpulkan dan siasatan tapak, pencemaran Sungai Juru
disebabkan:
i) sisa-sisa buangan industri dari kawasan perindustrian berdekatan
ii) sisa-sisa buangan dari pasar basah
iii) sisa-sisa buangan rumah tangga
iv) air kumbahan dan buangan dari kawasan perumahan atau kediaman
Kawasan
kediaman termasuk rumah-rumah setinggan di sepanjang Sungai Juru yang
tidak dilengkapkan dengan sistem kebersihan yang baik. Sisa-sisa buangan
rumah tangga dibuangkan terus-menerus ke dalam sungai manakala sistem
perparitan dibina di tapak perindustrian juga terus disalurkan ke dalam
sungai.
Dari
timbunan besar serpihan-serpihan yang kelihatan terapung-apung di
tebing sungai berdekatan dengan Empangan Juru, sampah-sarap ini terdiri
daripada:-
botol-botol air mineral
|
bekas-bekas minyak enjin
|
styrofom
|
topi keledar
|
bahan-bahan buangan pembinaan dan rumah tangga
|
tayar-tayar kenderaan
|
sisa-sisa makanan
|
bahan-bahan plastik
|
Jadual 8 : Sampah sarap yang kelihatan di tebing sungai Empangan Juru
Kesan-kesan kumulatif Sungai Juru mendatangkan impak meluas seperti yang dicerminkan di bawah:-
Terdapat
beberapa laporan terhadap kejadian lampau di mana ikan-ikan mati
kelihatan terapung-apung di Kuala Sungai Juru. Nelayan-nelayan
menyalahkan pencemaran perindustrian atas kematian ikan-ikan. Mereka
menyatakan bahawa kilang-kilang dari kawasan perindustrian yang
berdekatan melepaskan sisa-sisa toksik ke dalam sungai.
Mata
pencarian komuniti nelayan di mana kira-kira 100 orang daripada mereka
tinggal di muara Sungai Juru telah terjejas. Maklumat dan maklum balas
yang diperolehi daripada dua orang nelayan; Sahidon bin Noor, berumur 55
tahun dan Mahmood bin Darus, berumur 48 tahun pada 27hb Ogos 2006 di
Jeti Kuala Sungai Juru telah mendedahkan bahawa hasil ikan-ikan dan
kerang-kerangan telah merosot secara mendadak. Sebanyak 60%
kerang-kerangan yang dipungut dari kawasan pantai di Kuala Sungai Juru
sudah mati disebabkan pencemaran air berbanding dengan hanya 5%
kerang-kerangan mati ketika keadaan baik pada masa yang lalu. Oleh
kerana hasil kerang-kerangan merosot, kehidupan nelayan-nelayan menjadi
lebih perit dan terpaksa menggandakan usaha hanya bagi mendapatkan
nafkah yang sama sahaja seperti dulu untuk menyara hidup.
Sesetengah
jenis ikan sudah pupus di Sungai Juru banyak disebabkan oleh pencemaran
manakala habitat-habitat dan flora-fauna di sini menghadapi bahaya atau
ancaman kepupusan.
Pengurangan
paya bakau di tebing Sungai Juru telah mengancam habitat-habitat
semulajadi dan ekosistem sungai ini. Pokok-pokok bakau yang lazimnya
tumbuh di sepanjang tebing sungai bertindak sebagai perangkap dan
menstabilkan mendapan, melindungi pinggir pantai daripada hakisan dan
sebagai tempat burung –burungbersarang.
Tidak seperti pencemaran udara atau jerebu, orang ramai kurang peka terhadap pencemaran sungai kerana pencemaran air tidak mudah dikesan. Kebanyakan komuniti juga tidak mempunyai kesedaran penuh terhadap hakikat bahawa sebarang sampah-sarap yang dibuangkan ke atas tanah, jalan, tempat awam atau sampah-sarap yang tidak dikutip dan melimpah keluar dari tong sampah akan dibasuhi air hujan ke parit yang kemudian akan diangkut ke sistem sungai dan berlaku pencemaran akhirnya.
(c) Pencemaran Tanah
Pencemaran
tanah merupakan pencemaran yang dilakukan oleh manusia secara sengaja
atau tidak sengaja. Pencemaran tanah boleh dilihat sebagai perbuatan
yang berlaku kepada sesuatu kawasan sehingga terjadinya pertukaran
warna, kesuburan dan hakisan. Pencemaran ini disebabkan oleh bahan
buangan sama ada berbentuk air atau pepejal. Pencemaran tanah
menunjukkan tahap serius apabila kesuburan tanah sudah hilang. Tanah
bertukar warna menjadi kehitaman dan tumbuh-tumbuhan di kawasan tersebut
menjadi layu.
Di
atas tanah dan persekitaran, manusia dan kebanyakan mahluk di bumi
hidup melakukan segala aktiviti harian. Tanah merupakan sokongan hidup
yang sangat penting kepada semua makhluk di bumi ini. Sejak zaman dahulu
tanah telah banyak berjasa kepada makhluk di dunia ini terutamanya
manusia, sama ada dijadikan tempat tinggal yang selesa ataupun tempat
bercucuk tanam dan sumber pendapatan yang dapat menampung kehidupan
manusia. Lebih daripada 10,000 tahun yang lalu, ketika manusia mula
memahami dan mula menerokai tanah, telah banyak perubahan-perubahan yang
telah dibuat terhadap tanah. Pada zaman ini terdapat pelbagai perubahan
drastik telah dilakukan bagi memenuhi keperluan penduduk. Akibat
daripada pertambahan penduduk melibatkan perkembangan urbanisasi,
pembinaan jalan dan bangunan, pembuangan sampah dan sisa industri,
perlombongan, penebangan hutan dan pertanian adalah di antara
contoh-contoh aktiviti manusia yang membawa perubahan kepada kualiti
tanah.
Dalam
masa beberapa tahun akan datang kawasan seluas 97000 hektar akan
ditebusguna di sepanjang pantai Malaysia sejauh 4800 kilometer. Perak
dan Selangor masing-masing akan menebusbguna 6804 hektar dan 4047 hektar
tanah sepanjang pantai. Usaha menebusguna tanah juga akan dilakukan di
210000 hektar bekas lombong di seluruh Malaysia. Kesan daripada
pembukaan tanah secara berleluasa maka telah mendatangkan kesan negatif
ke atas tanah dan timbulnya masalah pencemaran tanah.
Pembangunan Tanah Ke Atas Alam Sekitar
(1) Pertanian
Penukaran
tanah dari hutan kepada pertanian telah mengakibatkan berlakunya
penebangan hutan secara meluas. Selain daripada mengurangkan jumlah
hutan asal dan biodiversiti hutan dan hidupan liar, penebangan hutan
juga turut menyumbang kepada hakisan tanah, pemendapan, kerosakan cerun
dan tanah runtuh di Malaysia
Penebangan
hutan yang berterusan dan kemusnahan hutan di kawasan tadahan air akan
menjejaskan bekalan air dan kualiti sumber air, menjejaskan kemampuan
pengambilan semula air bawah tanah dan menyebabkan lebih banyak banjir
di kawasan tanah rendah. Keadaan ini turut timbulnya masalah pencemaran
tanah di mana racun serangga ini akan menyerap ke dalam tanah melalui
liang-liang tanah.
Pembangunan
pertanian menyokong US$30 bilion nilai jualan racun makhluk perosak
setiap tahun di seluruh dunia. Kira-kira 40% daripada jumlah ini
dibelanjakan di negara membangun untuk sebatian toksik seperti DDT,
orgonofosfat dan organoklorin. Menurut Repetto dan Baliga (1996),
Malaysia merupakan salah sebuah negara yang paling banyak menggunakan
racun makhluk perosak yang paling intensif di Asia. Jumlah racun makhluk
perosak yang digunakan bagi setiap hekter tanaman untuk tahun 1992
dilaporkan 9.2 kilogram/hektar iaitu hampir sepuluh kali ganda jumlah
yang digunakan di Thailand untuk tempoh yang sama.
Selain
menimbulkan masalah pencemaran tanah akibat penggunaan secara intensif
ini, rakyat Malaysia yang menggunakan penyembur serta operator mesin
penyembur racun makhluk perosak akan menghadapi risiko akibat pendedahan
terutamanya melalui kulit, apabila menggunakan peralatan yang tidak
sempurna untuk mencampurkan atau menyembur racun makhluk perosak.
(2) Perlombongan
Kekayaan
ekonomi boleh dicapai dari pembangunan industri perlombongan dengan
mengurangkan kerosakan kepada alam sekitar, tidak lebih daripada bentuk
pembangunan lain. Kebanyakan operasi perlombongan menjalankan penilaian
kesan alam sekitar.
Satu
dasar berkaitan dengan galian telah pun dirangka untuk mengambil kira
faktor alam sekitar melalui penggunaan bon prestasi dan langkah fizikal
lain. Walau bagaimanapun, perlombongan skala kecil dan operasi kuari
perlu diperbaiki segera terhadap pengurusan alam sekitar mereka.
Penyelidikan
menunjukkan lombong emas skala kecil boleh mengganggu dengan tetap
sumber air semula jadi, menyebabkan masalah pemendapan teruk di bahagian
hilir operasi dan menyebabkan saliran lombong berasid. Tambahan pula,
operasi perlombongan pasir di dataran serta tebusguna tanah dan
lain-lain pembangunan di sepanjang pantai meningkatkan ancaman kepada
ekologi marin. Terutamanya terumbu karang, hutan bakau dan rumput laut
sepanjang pantai yang menjadi sumber perikanan.
Pengembangan
kawasan perbandaran dan pembangunan industri secara langsung telah
menyebabkan perubahan yang besar kepada ekosistem semula jadi berbanding
dengan pembangunan hutan, perlombongan atau pertanian.
Isu
alam sekitar berkaitan dengan perbandaran dan pembangunan industri,
adalah lebih kompleks dan sering lebih sukar untuk ditangani, Ini
termasuklah sisa buangan dan pembetungan, pemuliharan kawasan hijau di
dalam perbandaran, maslah haba perbandaran serta pencemaran air dan
udara.
(3) Pembalakan
Hutan
memang mempunyai nilai komersial dalam ekonomi negara . Hutan didapati
membekalkan kayu balak dan kertas yang merupakan satu sumber penting
bagi pendapatan mata wang asing . Di kawasan tropika, rotan dianggarkan
menyumbangkan nilai tahunan sebanyak RM 1200 juta setahun dalam
perdagangan dunia . Akan tetapi eksploitasi hutan yang melampau untuk
tujuan pembalakan, pertanian, ternakan dan sebagainya telah
mengakibatkan pencemaran alam yang sangat dahsyat . Berdasarkan kajian
yang dilakukan, satu pertujuh hutan Amazon di Brazil telah diratakan,
manakala 120000 kilometer persegi hutan dimusnahkan setiap tahun.
Umpamanya,
banjir yang melanda beberapa kawasan seperti India, Bangladesh dan
kawasan-kawasan Asia yang lain telah mengurangkan sumber air sungai yang
bersih untuk kegunaan sehari-hari . Hasil tanaman padi, tebu dan
sebagainya juga terjejas . Di sebaliknya kerajaan negara-negara tersebut
terpaksa membelanjakan kira-kira RM 140 juta hingga RM 750 juta sebagai
perbelanjaan banjir . Kadar pemendakan yang tinggi akibat penusnahan
hutan yang tidak terkawal juga telah mengurangkan jangka penggunaan air
kolam di Utara Pulau Luzon, Filipina, di kolam Air Nizamzagar, India dan
lain-lain .
Beberapa
peristiwa yang boleh dianggap sebagai tragedi hitam, seperti tragedi
Pos Dipang di Kampar, Perak, tanah runtuh di Genting Highlands dan
beberapa lagi peristiwa yang telah mengorbankan banyak nyawa didapati
berpunca daripada sikap manusia dalam menjaga alam sekitar, disebabkan
terlalu mementingkan keuntungan melalui cara meminimumkan kos ataupun
disebabkan kejahilan mereka dalam pengurusan alam sekitar .
(4) Pembuangan Sisa
Pembuangan
sampah-sarap, sisa toksid dan nuklear akan menjadikan tanah ‘beracub’
dan tidak boleh didiami. Contoh yang paling ketara ialah letupan loji
nuklear di Chernobyl, Russia, pada 26 April 1986. Kesannya dapat dirasai
hingga ke Sweden, dan beberapa bulan selepas itu 23 orang telah
dilaporkan mati akibat kesan radioaktif nuklear ini. Semua penduduk di
sekitarnya dipindahkan dan di sesetengah tempat penjualan daging
terpaksa dihentikan kerana kadar pencemaran radioaktif terlalu tinggi
dan membahayakan kesihatan.
Wilayah
Persekutuan Kuala Lumpur dianggarkan menjana sampah 2500 tan sehari
(912500 tan setahun). Daripada jumlah tersebut premis kediaman
(domestik) menjana sampah sebanyak 65% (1625 tan) sehari. Dengan jumlah
penduduk yang dianggarkan 1.5 juta orang maka purata sampah yang
dijanakan setiap orang adalah sebanyak 1.7 kilogram sehari. Berdasarkan
kepada pertambahan sampah sebanyak 1.2% tan setahun, pada tahun 2020
sampah dijangka dijanakan adalah 3307 tan sehari (1210705 tan setahun).
Dengan keadaan sedemikian tapak pelupusan sampah-sarap yang sedia ada
adalah tidak mencukupi untuk menampung sampah yang melampau banyak.
Situasi ini bukan sahaja membawa masalah pencemaran tanah tetapi hutan
terpaksa diteroka untuk dijadikan tapak pelupusan sampah.
(5) Aktiviti lain
Kebanyakan tanah yang merosot kualitinya adalah disebabkan oleh aktiviti manusia seperti:
- Sisa industri juga turut merosakkan tanah dan menjadikannya kurang berkualiti.
- Hasil tumpahan daripada kenderaan pengangkut juga berperanan menjadikan tanah kurang berkualiti
- Hujan asid hasil daripada pelepasan gas toksid ke udara oleh industri akan menjadikan atmosfera beracun dan akan turun ke bumi dalam bentuk hujan dan meresap ke dalam tanah.
- Hakisan tanah diakibatkan oleh penebangan hutan atau pembalakan yang tidak terkawal.
- Pembangunan dan urbanisasi yang tidak terancang turut memberi sumbangan kepada pencemaran tanah
- Kemajuan dari segi pengangkutan menyebabkan banyak kawasan tanah telah digunakan untuk tujuan pembinaan jalan raya, landasan keretapi dan lapangan terbang.
Kesan Pencemaran Tanah
Hakisan Tanah
· Aktiviti-aktiviti pembinaan, perlombongan dan pembalakan yang tidak terkawal menyebabkan kawasan tanah terdedah.
· Kawasan tanah yang terdedah dihakis oleh angin dan air hujan.
Membunuh Haiwan Di Bawah Tanah
· Racun serangga yang disembur meresap masuk dan berkumpul dalam tanah.
· Haiwan yang hidup di bawah tanag mati akibat pengumpulan racun ini.
Menjejaskan Kesihatan
· Sampah-sarap yang dibuang di kawasan-kawasan lapang menjadi tempat pembiakan kuman penyakit .
· Tikus, lipas dan lalat tertumpu di kawasan ini dan menyebarkan kuman-kuman penyakit ke tempat-tempat lain .
· Jika makanan yang dihinggapi lalat atau dimakan lipas , kita mungkin diserang penyakit.
Kekurangan Tanah Subur
· Pembinaan rumah-rumah dan bangunan-bangunan menyebabkan kesusutan tanah.
· Manusia menghadapi kekurangan tanah subur untuk pertanian.
(D) PENCEMARAN BUNYI
Pencemaran
bunyi wujud hanya apabila bunyi yang berlebihan menganggu keselesaan
hidup. Pencemaran jenis ini berhubung rapat dengan kemajuan industri dan
pertambahan bilangan kenderaan di jalan raya.
Keamatan
bunyi disukat dalam unit desibel(dB) yang menggambarkan kadar tenaga
bunyi menembusi satu unit luas. Frekuensi yang selesa didengar oleh
manusia ialah 500-2000 Hz manakala keamatan bunyi yang selesa pula ialah
60dB.
Bunyi
yang berkeamatan tinggi sehingga 85dB dan frekuensi lebih daripada 400
Hz dapat memberi kesan kepada pendengaran seseorang. Misalanya,
seseorang itu mungkin mengalami kepekakan sementara atau kekal. Selain
itu, ia juga menimbulkan gangguan emosi dalam seseorang dan dapat
meninggikan tekanan darah seseorang.
Bunyi-bunyi yang dapat memberi kesan sedemikian ialah:
- Roket-140dB
- Kapal terbang-130dB
- Lori-100dB
- Kilat-115dB
- Pengorek tanah-90dB
Klasifikasi Pencemaran Bunyi
Pencemaran bunyi boleh diklasifikasikan kepada beberapa jenis :
(1) Kebisingan selenjar
Ini
adalah kebisingan yang selar dan kurang daripada 3 desibel (dB). Ini
berlaku apabila seseorang sedang berbisik kerana gelombang bunyi
bergetar dengan lebih perlahan.
(2) Kebisingan fluktasi
Kebisingan
fluktasi pula adalah kebisingan yang terletak antara puncak gelombang
yang tinggi dan rendah. Pada tahap ini getaran gelombang bunyi akan
bergetar dengan lebih cepat daripada kebisingan selenjar. Getaran
gelombang adalah sekitar 3 dB sahaja. Contoh : bunyi enjin kenderaan,
orang sedang bercakap.
(3) Hentakan impuls
Ini
merupakan bunyi yang lebih intensiti dalam tempoh yang lebih singkat.
Contoh : tembakan, ketukan atau lagaan daripada benda yang keras. Pada
kebiasaannya, tahap ini getaran gelombang akan memuncak dan menurun
dengan cepat. Pada tahap ini intensiti bunyi adalah melebihi 80 dB
kemudian gelombang bunyi akan menurun. Akan tetapi intensiti masih
menunjukkan tahap yang tinggi kerana bunyi yang kuat akan memberi kesan
yang lama terhadap getaran.
(4) Kebisingan selang-seli
Kebisingan
ini berlaku secara berselang-seli. Ianya dihasilkan apabila bunyi
bising menjadi perlahan dan kuat dalam jangka masa yang pendek. Contoh :
Ketika seseorang sedang menggergaji kayu, getaran akan berlaku ketika
gergaji itu bergerak dan getaran tidak akan berlaku apabila gergaji kayu
dihentikan. Semasa gergaji sedang ditarik intensitinya akan meninggi
pada kadar tertentu dan menurun apabila gergaji tidak disorongkan.
Pencemaran Bunyi dalam Laut
Dengan
semakin berkembangnya teknologi kelautan, banyak manfaat yang dapat
diambil dari lautan. Di samping itu, teknologi itu juga membawa dampak
negatif. Pencemaran laut merupakan salah satu dampaknya. Telah banyak
pembahasan mengenai masalah pencemaran laut serta ada berbagai topik
mengenai lingkungan laut serta pencemaran laut telah dikemukakan.
Pencemaran
suara di darat telah cukup mempengaruhi manusia serta lingkungan di
darat. Sementara tanpa disedari bahawa di laut pun pencemaran suara ini
membawa dampak bagi kehidupan di laut.
Pencemaran
suara di laut atau juga dapat disebut kebisingan laut merupakan salah
satu isu yang cukup menarik dalam beberapa tahun ini. Belajar mengenai
dampak pencemaran suara di laut atau bising laut menghasilkan beberapa
kesimpulan yang cukup menarik, terutama terhadap mamalia laut. Tidak
banyak orang mengetahui bahawa ternyata pencemaran suara di laut juga
memberikan dampak yang bererti terhadap mamalia laut serta mahluk hidup
lainnya di laut. Diketahui bahawa mamalia laut menggunakan suara sebagai
alat komunikasi serta untuk kewaspadaan dalam mengenali lingkungannya.
Beberapa kejadian menarik mengenai pengaruh kebisingan laut ini terhadap mamalia laut atau cetacean. Seperti yang terjadi di Laut Bahamas pada tahun 2000, di mana ditemukan paus yang terdampar dan diduga penyebabnya akibat pengaruh suara dari sonar yang digunakan oleh angkatan laut Amerika.
Lalu Lintas Kapal
Terdapat
banyak kapal-kapal yang beroperasi di laut menimbulkan kebisingan yang
berpengaruh pada ekosistem laut dan umumnya berada pada batasan suara
1000Hz. Kapal-kapal Tanker Besar yang beroperasi mengangkut minyak
biasanya mengeluarkan suara dengan level 190 desibel atau sekitar 500Hz.
Sedangkan
untuk ukuran kapal yang lebih kecil biasanya hanya menimbulkan
gelombang suara sekitar 160-170 desibel. Kapal-kapal ini menimbulkan
sejenis tembok virtual yang disebut “white noise” yang memiliki
kebisingan konstan. White noise dapat menghalangi komunikasi antara
mamalia di laut sampai batas untuk area yang lebih kecil.