Hanyutan susur pesisir terdiri
daripada pengangkutan enapan (lempung, lodak, pasir dan kerikil) di
sepanjang pinggir laut pada suatu sudut dengan garis pesisir, yang
bergantung pada arah angin lazim, damparan dan ombak undur.[1] Proses ini berlaku di dalam zon litoral, dan dan di dalam atau dengan dengan zon luncur. Proses ini dikenali sebagai pengangkutan susur pesisir atau hanyutan litoral.[2]
Hanyutan susur pesisir dipengaruhi oleh sebilangan aspek sistem
pinggir laut, dengan proses yang berlaku di dalam zon luncur sangat
mempengaruhi pemendapan dan penghakisan mendapan. Arus susur pesisir boleh menjanakan ombak pecah serong yang menyebabkan pengangkutan susur pesisir.[3]
Hanyutan susur pesisir secara amnya boleh ditakrifkan dalam istilah sistem di dalam zon luncur seperti terlihat dalam rajah 1. Rajah ini menunjukkan bahawa pengangkutan enapan di sepanjang pesisir dan zon luncur dipengaruhi oleh damparan (berlaku dalam arah lazim), yang menggerakkan pebel ke atas pantai pada sudut menggerakkan pebel kembali ke bawah pantai kerana pengaruh graviti.
Hanyutan susur pesisir mempengaruhi sebilangan saiz enapan kerana terjadi dalam cara yang agak berlainan bergantung pada enapan (contohnya, perbezaan dalam hanyutan susur pesisir enapan dari pantai berpasir ke pantai yang enapannya dari pantai kerikil). Pasir sangat dipengaruhi oleh daya ayunan ombak pecah, pergerakan enapan kerana hentaman ombak pecah dan ricihan dasar daripada arus susur pesisir.[4] Sementara kerana pantai kerikil adalah jauh lebih curam daripada yang berpasir, pemecah menjunam lebih mungkin membentuk, menyebabkan kebanyakan pengangkutan susur pesisir berlaku di dalam zon damparan, kerana kekurangan zon luncur.[5]
Rajah menunjukkan hanyutan susur pesisir
1=pantai
2=laut
3=arah arus susur pesisir
4=ombak mendatang
5=damparan
6=ombak undur.