ANALISIS SOALAN SEBENAR STPM P3 GEOGGRAFI 2013-2020 DAN RAMALAN SOALAN P3 2021(PAPAGEO)
TAJUK |
TAHUN |
||||||||
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
jangkaan |
|
BAHAGIAN A GEO FIZIKAL |
|||||||||
1-EKOLOGI DAN EKOSISTEM |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
1.1 Konsep ekologi dan ekosistem |
|
|
|
|
|
* |
|
|
* |
1.2 Komponen dalam ekosistem |
|
|
|
|
|
* |
|
|
|
1.3 Fungsi Ekosistem |
|
|
* |
|
|
|
|
|
* |
1.4 Jenis jenis ekosistem |
|
|
|
|
* |
* |
|
|
* |
2.RANTAIAN MAKANAN DAN SIRATAN MAKANAN |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2.1Konsep siratan dan rasntaian makanan |
|
|
|
* |
|
|
|
|
* |
2.2 Aras trofik dan pyramid tenaga |
|
* |
|
|
|
|
|
* |
* |
2.3Pemindahan dan kehilangan haba |
|
* |
|
|
|
|
|
* |
|
2.4 Persaingan antara dan sesame spesies |
|
* |
|
|
|
|
|
* |
|
3.KITAR NUTRIeN DALAM EKOSISTEM |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
3.1 Jenis kitar nutrien |
|
|
|
|
|
|
|
|
* |
3.2 Kitar Nitrogen |
|
|
|
|
|
|
|
|
* |
3.3 Kitar oksigen |
* |
|
|
|
|
|
* |
|
|
3.4 Kitar karbon |
|
|
|
|
|
|
* |
|
* |
3.5 Kepentingan kitan nutrien |
|
|
|
|
|
|
|
|
* |
4. KAITAN EKOLOGI DENGAN MANUSIA |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
4.1 Kepentingan system ekologi kepada manusia |
|
|
|
|
|
|
|
|
* |
4.2 Gangguan ekosistem |
* |
|
* |
* |
* |
* |
* |
|
|
4.3 Ekosistem Buatan manusia |
|
|
|
|
|
|
|
|
* |
4.4 Langkah pemuliharaan dan pemeliharaan ekosistem |
* |
|
* |
* |
|
|
|
|
* |
5. INTERAKSI ANTARA SISTEM |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
5.1 Saling kebergantungan antara system fizikal |
|
* |
|
|
* |
|
|
|
* |
5.2 Pengaruh gangguan dan perubahan sesuatu system terhadap system fizikal yang lain |
* |
|
* |
|
* |
|
|
|
|
5.3 Pengaruh gangguan dan perubahan sesuatu system terhadap system fizikal yang lain dan impak kepada manusia |
|
* |
|
* |
|
|
|
* |
* |
5.4 Interaksi antara system fizikal dengan system gunaan manusia |
|
|
* |
* |
|
|
|
* |
|
6. PEMULIHARAAN DAN PEMELIHARAAN |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
6.1 Konsep pemuliharaan dan pemeliharaan alam sekitar fizikal |
|
|
|
|
|
|
|
|
* |
6.2 Langkah Pemuliharaan dan pemeliharaan alam sekitar fizikal |
* |
|
|
|
* |
|
|
|
* |
BAHAGIAN B
TAJUK |
TAHUN |
JANGKAAN |
|||||||
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
|
7. IMPAK ALAM SEKITAR DAN PENGURUNSANYA |
|
||||||||
7.1impak aktiviti manusia terhadap persekitaran fizikal |
* |
|
* |
|
|
* |
* |
* |
* |
7.2 Aktiviti manusia yang menjejaskan alam |
|
* |
|
* |
* |
|
* |
* |
|
7.3 Impak sosial |
|
|
|
* |
|
|
|
|
* |
8. PENGURUSAN ALAM SEKITAR |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
8.1 Pemuliharaan Dan pemeliharaan |
* |
|
|
|
* |
* |
|
* |
* |
8.2 Pembangunan lestari |
* |
* |
* |
* |
* |
* |
|
* |
* |
8.3 Kerjasama antarabangsa |
* |
|
|
|
* |
* |
* |
|
|
7.4 Kepentingan kerjasama antarabangsa |
|
* |
|
|
|
|
* |
|
* |
SOALAN RAMALAN P3 2021 MENGIKUT SETIAP TAJUK
BAHAGIAN A
EKOLOGI DAN EKOSISTEM |
|
SOALAN 1 |
Apakah yang dimaksudkan dengan ekosistem tanah tinggi?3m |
Kata tuagas :Apakah iaitu(calon perpu memberi ertian sebenar) Kata kunci: maksud atau pengertian Subjek:ekosistem Ekosistem tanah tinggi. |
|
ULASAN SOALAN |
Calon perlu menyebut 3 kata asas pemakna ekosistem tanah tinggi. 1.ukuran ketinggian. 2.nilai suhu 3.jenis flora dan fauna |
CADANGAN JAWAPAN |
Kawasan yang mempunyai ketinggian melebihi 1200m dari aras laut(1M) dan mempunyai nilai suhu di bawah 16 celcius(1M) serta terdiri daripada flora dan fauna yang berbeza mengikut ketinggian.(1M) |
SOALAN 2 |
Jelaskan dua punca berlakunya kemusnahan kepada ekosistem tanah tinggi.(4m) |
POST MORTEN |
Kata tugas:Jelaskan((calon perlu memberi penerangan tentang sesuatu dengan sokongan bukti supaya senang difahami) Kata kunci:Punca kemusnahan Subjek:ekosistem tanah tinggi |
ULASAN SOALAN |
Calon perlu menyebut dan menghurai dua punca(aktiviti) manusia yang menyebabkan berlakunya kemusnahan ekosistem tanah tinggi.iaitu;(2 cth xtvt yg diberikan) 1.Aktiviti pertanian 2.Aktiviti Pelancongan |
CADANGAN JAWAPAN |
Isi 1 Aktiviti pertanian(1m) yang dijalankan adalah tanaman hawa sederhana yang di tanam di lereng gugnung tanpa menkiut gasi kontur dan berteres.(1m) Isi 2 Aktiviti pelancongan(1n) juga menjejaskan ekosistem tanah tinggi iaitu pembinaan hotel dan chalet akan menyebabkan banyak hutan semulajadi di tebang dan dibersihkan.(1m) |
SOALAN 3 |
Apakah yang dimaksudkan dengan ekosistem akuatik? |
SOALAN 4 |
Senaraikan tiga contoh ekosistem akuatik. |
SOALAN 5 |
Terangkan konsep ekologi. |
SOALAN 6 |
Senaraikan tumbuhan dan haiwan yang terdapat di dalam hutan hujan tropika dan hutan gunung. |
SOALAN 7 |
Jelaskan kepentingan ekologi kepada tumbuhan dan haiwan. |
SOALAN 8 |
Apakah yang dimaksudkan dengan interaksi antara sistem |
SOALAN 9 |
Nyatakan komponen asas bagi ekosistem. |
SOALAN 10 |
Mengapa komponen asas ekosistem penting untuk kelangsungan hidup |
SOALAN 11 |
Nysatakan dua kompponen utama yang membentuk system bumi |
SOALAN 12 |
Jelaskan dua kepentingan ekosistem paya bakau |
TAJUK |
RANTAIAN DAN SIRATAN MAKANAN |
SOALAN 1 |
Berdasarkan sebuah ekosistemtasik,nyatakan contoh pengfeluar dan pengguna yang terdapat didalam ekosistem tersebut. |
SOALAN 2 |
Apakah yang dimaksudkan rantaian makanan? |
SOALAN 3 |
Berdasarkan contoh yang jelas.Huraikan dua rantaian makanan yang terdapat didalam ekosistem paya bakau. |
SOALAN 4 |
Berikan perbezaan di antara rantaian makanan dan siratan makanan. |
SOALAN 5 |
Berdasarkan contoh yang sesuai.jelaskan saling kebergantungan antara penggeluar dan pengguna di sesebuah ekosistem hutan. |
SOALAN 6 |
Apakah yang dimaksudkan denga aras trofik. |
SOALAN 7 |
Jelaskan proses aliran tenaga dalam siratan makanan dalam sebuah ekosistem akuatik |
SOALAN 8 |
Nyatakan dua peranan pengelua dalam ekosistem sawah padi |
SOALAN 9 |
Huraikan dua peranan tenaga matahari kepada flora dan fauna dalam sesebuah ekosistem |
SOALAN 10 |
Nyatakan dua faedah kepelbagaian sepsis flora kepada manusia |
TAJUK |
KITAR NUTRIEN DAN EKOSISTEM |
SOALAN 1 |
Jelaskan maksud kitar nutruen. |
SOALAN 2 |
Terangkan dua proses semulajadi yang menukarkan gas nitrogen kepada sebatian dalam rantaian makanan sesebuah ekosistem |
SOALAN 3 |
Huraikan dua aktiviti manusia yang boleh mempengaruhu kitar nitrogen |
SOALAN 4 |
Apakah yang dimaksudkan dengan kitar karbon. |
SOALAN 5 |
“Kitar karbon dikatakan mempunyai kepentingan kepada alam sekitar manusia”Huraikan dua kepentingan tersebut. |
SOALAN 6 |
Jelaskan dua kesan peningkatan kandungan karbon di atmoefera terhadap alam sekitar fizikal. |
SOALAN 7 |
Senaraikan 2 jenis kitar nutrien. |
SOALAN 8 |
Jelaskan dua kepentingan kitar nutrient kepada alam sekitar fizikal. |
SOALAN 9 |
Jelaskan dua fasa kitar nutrient didalam sesebuah ekosistem. |
SOALAN 10 |
Huraikan dua aktiviti manusia yang boleh mempengaruhi kitar karbon. |
SOALAN 11 |
Berikan dua pengaruh karbon terhadap manusia. |
SOALAN 12 |
|
TAJUK |
KAITAN EKOLOGI DENGAN MANUSIA |
SOALAN 1 |
Huraikan dua aktiviti manusia yang mengganggu ekosistem sawah padi |
SOALAN 2 |
Terangakan kesa gangguan ekosistem sawah padi terdapar a)Sistem atmosfera b) Sistem hidroligi |
SOALAN 3 |
Jelaskan dua kepentingan system geomoforlogi kepada sector ekonomi prumer. |
SOALAN 4 |
Terangkan tiga kesan kejadian tanah runtuh terhadap kehidupan manusia |
SOALAN 5 |
Huraikan dua kepentingan suhu di Kawasan tanah tinggi kepada aktiviti pertanian dan pelancongan |
SOALAN 6 |
Huraikan dua kesan pemanasan global terhadap system ekologi |
SOALAN 7 |
Huraikan dua aktiviti manusia yang memberi kesa terhadap udara persekitaran. |
SOALAN 8 |
Nyatakan dua kesan penyahutanan terhadap sisitem atmosfera. |
SOALAN 9 |
Terangkan dua aktiviti manusia yang boleh menyebabkan kemusnahan hutan paya bakau. |
SOALAN 10 |
|
TAJUK |
INTERAKSI ANTARA SISTEM |
SOALAN 1 |
Apakah yang dimaksudkan inetraksi antara system. |
SOALAN 2 |
Huraiakan dua cara interaksi antara system diganggu |
SOALAN 3 |
Jelaskan peranan tumbuhan dalam interasi diantara birsfera dengan atmosfera |
SOALAN 4 |
Jelaskan peranan manusia didalam mengurangkan gangguan terhadap system persekitaran fizikal. |
TAJUK |
PEMELIHARAAN DAN PEMULIHARAAN ALAM SEKITAR |
SOALAN 1 |
Jelaskan maksud “memelihara asas sumber”dalam prinsip pembangunan lestari |
SOALAN 2 |
Jelaskan dua langkah pengurusan sumber alam di Malaysia berasaskan konsep pembangunan berterusan |
SOALAN 3 |
Jelaskan maksud pemeliharaan alam sekitar. |
SOALAN 4 |
Terangkan dua langkah pemeliharaan sumber hutan yang dilaksanakan oleh Malaysia |
SOALAN 5 |
Nyatakan dua langkah pemuliharaan hutan yang dilaksanakan bagi menjamin bekalan sumber hutan yang berterusan. |
SOALAN 6 |
Huraikan dua prinsis pembangunan berterusan |
SOALAN 7 |
Apakah yang dimaksudkan dengan pemeliharaan tanih? |
SOALAN 8 |
Apakah yang dimaksudkan dengan pemeliharaan sumber marin? |
SOALAN 9 |
Huraikan dua langkah bagi memelihara sumber marin |
SOALAN 10 |
Terangkan du acara Malaysia mengamalkan pengurusan hutan secara lestari. |
SOALAN 11 |
Terangkan konsep penghutan semula |
BAHAGIAN B
TAJUK |
IMPAK ALAM SEKITAR DAN PENGURUSANYA |
SOALAN 1 |
Jelaskan maksud bencana alam |
SOALAN 2 |
Huraikan empat kejadian bencana alam yang berlaku di Malaysia |
SOALAN 3 |
Aoakah yang dimaksudkan dengan bahan kumbahan? |
SOALAN 4 |
Jelaskan dua aktiviti manusia yang menyebabkan berlakunya kebocoran kepada system kumbajandi Malaysia. |
SOALAN 5 |
Berikan dua kesan kemerosotan kualaiti alam sekitar yang disebabkan berlakunya kebocoran kepada system kumbahan di bandar utama di Malaysia |
SOALAN 6 |
Jelaskan tiga bentuk kemerosotan kualiti alam sekitar yang berlaku di Kawasan perlombongan di Malaysia. |
SOALAN 7 |
Jelaskan dua kesan negatif aktiviti perhutanan terhadap proses geomofor;ogi di Malaysia. |
SOALAN 8 |
Jelaskan dua aktiviti perkilangan yang menjejaskan kemerosotan kualiti alam sekitar. |
SOALAN 9 |
Jelaskan bagaimana aktiviti penyahutanan dan pembandaran boleh memggangu kitaran hidrologi |
SOALAN 10 |
Jelaskan dua kesan hakisnan tanih di Kawasan tropika lembap terhadap kandungan tanih. |
SOALAN 11 |
Jelaskan dua kesan pembangunan pertanian terhadap alam sekitar yang dijalankan di Kawasan tropika lembap. |
SOALAN 12 |
Jelaskan dua aktiviti manusia yang boleh menjejaskan sumber air. |
SOALAN 13 |
Jelaskan bagaimana El Nino boleh mempengaruhi kejadian jerebu di Malaysia. |
SOALAN 14 |
Jelaskan dua kesan aktiviti perlombongan mineral terhadap alam sekitar fizikal. |
SOALAN 15 |
Nyatakan dua bahan pencemar udara yang dihasilkan melalui letusan gunung berapi. |
SOALAN 16 |
Jelaskan dua kesan letusan gunung berapi terhadap system atmosfera |
SOALAN 17 |
Terangkan dua kesan positif letusan gunung berapi terhadap alam sekitar manusia. |
SOALAN 18 |
Nyatakan dua kesan tsunami terhadap manusia. |
SOALAN 19 |
Jelaskan dua kesan tsunami terhadap gelmorfologi pinggir pantai. |
SOALAN 20 |
Bagaimanakah penyahutanan aktiviti pertanian lading dan pertanian pindah memberi kesan terhadap alam sekitar fizikal. |
SOALAN 21 |
Terangkan persekitaran suhu yang tinggi mempengaruhi kejadian pulau haba di Malaysia |
SOALAN 22 |
Apakah yang dimaksudkan dengan tandus. |
TAJUK |
PENGURUSAN ALAM SEKITAR |
SOALAN 1 |
Jelas kan dua kaedah yang digunakan bagi menjana tenaga alternatif |
SOALAN 2 |
Jelaskan tiga kesan negative industry petroleum dan gas asli terhadap alam sekitar fizikal. |
SOALAN 3 |
Huraikan dua kejadian kemerosotan kualiti alam sekitar yang berlaku di tanah tinggi di Malaysia. |
SOALAN 4 |
Terangkan dua langkah penyesuaian manusia tehadap banjir |
SOALAN 5 |
Terangkan tiga aktiviti manusia yang menyebabkan terjadinya gerakan jisim. |
SOALAN 6 |
Terangkan du acara tanah bekas lombong galian di tebus guna untuk kegunaan manusia du Malaysia. |
SOALAN 7 |
Terangkan dua langkah yangboleh diambil bagi mengurangkan kesan rumah hijau. |
SOALAN 8 |
Nyatakan tiga langkah kestrukturan yang boleh diamabil mengatasi kemerosotan kualiti alam sekitar |
SOALAN 9 |
Jelaskan tiga faedah pembinaan empangan pelbagai guna terhadap kehidupan manusia. |
SOALAN 10 |
Huraikan dua langkah altenatif bagi mengespolatasi sumber air bawah tanahuntuk kegunaan manusia |
SOALAN 11 |
Huraikan dua cadangan bagi mengatasi keadaan jerebu yang berlaku di bandar bandar besar di Malaysia. |
SOALAN 12 |
Berikan dua sebab mengapa sumber marina mat penting kempada kehidupan manusia. |
SOALAN 13 |
Huraikan dua aktiviti hiliran yang boleh dimajukan daripada aktiviti perlombongan galian. |
SOALAN 14 |
Jelaskan dengan ringkas bagaimana tenaga solar dijana. |
SOALAN 15 |
Terangkan dua faedah yang diperolehi daripada penggunaan tenaga solar secara lestari. |
SOALAN 16 |
Jelaskan du acara aktiviti manusia boleh menyebabkan kemerosotan kualiti sumber air di bandar bandar besar di Malaysia. |
SOALAN 17 |
Huraikan dua langkah yang boleh diambil bagi menjamin bekalan sumber air bersih uuntuk kegunaan manusia |
SOALAN 18 |
Apakah yang dimaksudkan dengan pengurusan alam sekitar |
SOALAN 19 |
Jelaskan konsep kesan gas rumah hijau |
SOALAN 20 |
Apakah yang dimaksudkan dengan membangunkan tenaga mesra alam |
TAJUK |
KAITAN ISU ALAM SEKITAR DENGAN MANUSIA |
SOALAN 1 |
Jelaskan dua sebab negara pakatan ASEAN memerlukan kerjasama bagi menanggani isu alam sekitar |
SOALAN 2 |
Takrifkan konsep banjir kilat |
SOALAN 3 |
Jelaskan dua kesan banjir terhadap system geomoforlogi |
SOALAN 4 |
Jelaskaqn dua kesan pembalakan secara tebang bersih terhadap system geomoforlogi. |
SOALAN 5 |
Apakah yang dimaksudkan dengan pemanasan global? |
SOALAN 6 |
Jelaskan tiga aktiviti manusia yang menyebabkan terjadinya kesan rumah hijau. |
SOALAN 7 |
Terangkan dua impak social aktiviti perkilanagan yang dapat mempengaruhi kehidupan manusia. |
SOALAN 8 |
Berikan dua kesan pencemaran sumber air terhadap alam sekitar manusia |
SOALAN 9 |
Terangkan dua impak pembinaan empangan terhadap alam sekitar fizikal. |
SOALAN 10 |
Tajrifkan maksud kemerosotan kualiti sumber air/ |
SOALAN 11 |
Kenal pastik dua unsur cuaca yang boleh berubah skibst kemusnahan ekosistem hutan. |
SOALAN 12 |
Berikan huraikan ringkas tentang El Nino. |
SOALAN 13 |
Bagaimanakah tsunami berlaku? |
SOALAN 14 |
Jelasn maksud kemarau |
SOALAN 15 |
Terangkan dua jenis pencemaran alam sekitar di Kawasan perumahan di Malaysia |
SOALAN 16 |
Apakah yang dimaksudkan dengan bandar baharu mesra alam di malaysia |
SOALAN 17 |
Nyatakan dua ciri bandar baharu mesra alam |
SOALAN 18 |
Cadangkan dua langkah yang boelh diambil untuk mengurangkan kesan gas rumah hijau terhadap persekitaran. |
SPALAN 19 |
Huraikan dua aktiviti manusia yang menyebabkan tanah menjadi tandus. |