Sabtu, Oktober 20, 2018

TNTI:MEMAHAMI BUMBUNG HIDUP

Tumbuh Bumbung Hidup atau Bumbung Hijau | Hidup Lestari

 Image result for BUMBUNG HIJAU

Bumbung yang hidup atau bumbung hijau adalah satu yang mempunyai lapisan bumi yang membolehkan tumbuh-tumbuhan, sempurna untuk rumput yang mudah, bunga, pokok atau taman sayuran.

Mereka telah menjadi bahagian penting dalam seni bina di negara-negara Eropah untuk lebih daripada 60 tahun. Sesetengah negara telah mengiktiraf manfaat mereka sehingga memerlukan semua bumbung rata baru tumbuh bumbung yang hidup.


Faedah bumbung yang hidup


Pengurusan larian air

OffGridWorld.com menerbitkan satu artikel menarik tentang membina bumbung yang hidup. Anda boleh membacanya di sini. Mereka menggambarkan bumbung yang hidup sebagai "bermanfaat dan cekap".

Kecekapan tenaga

 Bumbung hijau menambah lapisan tambahan penebat ke bangunan. Sejak sumber kehilangan haba yang paling hebat di musim sejuk adalah melalui bumbung, bumbung hijau membantu mengekalkan banyak haba itu. Bumbung biasa menjadi sangat panas pada musim panas, terutama yang berwarna gelap. Bumbung yang hidup menyejukkan bumbung mengurangkan kos penyejukan pada musim panas sebanyak tujuh puluh lima peratus.

 

Meningkatkan kualiti hidup

Di samping menyediakan suhu yang lebih sejuk ke bandar dan kawasan bandar, bumbung hijau menarik dan memberikan pemandangan yang semulajadi ke rumah dan dapat melembutkan rupa bangunan. Struktur yang menyediakan peluang untuk membina bumbung yang hidup, apabila penciptaan menyediakan habitat untuk burung dan hidupan liar lain di kawasan-kawasan yang sebaliknya dihapuskan kehijauan. Di samping itu, tumbuhan bertindak sebagai penapis udara semulajadi dan mengeluarkan banyak pencemar udara dan mengurangkan pelepasan gas rumah hijau.

 Jadi bagaimana anda menumbuhkan bumbung? Ada organisasi yang berkembang di seluruh negara yang mempromosikan "tumbuh bumbung hidup". Banyak perancang bandar mengesyorkan bahawa semua projek pembinaan baru membina bumbung yang hidup dengan banyak bandar yang menawarkan pendidikan mengenai subjek. Kaedah penanaman termasuk membungkus sod tepat di atas bumbung kepada kaedah yang lebih kompleks termasuk sistem berlainan pelbagai jenis tumbuh-tumbuhan dan tumbuh-tumbuhan. Sudah tentu, ini semua bergantung kepada jenis bumbung yang anda ada dan kawasan yang anda perlu bekerja dan kemudian apa yang anda bercadang untuk menanam. Sekiranya anda memutuskan untuk membina bumbung hijau dan menanam seluruh bumbung anda sepertinya terlalu banyak untuk dihidupkan, mulakan dengan kawasan kecil terlebih dahulu, maka anda boleh berkembang sebagai tahap keselesaan anda bertambah baik. Mungkin bermula dengan bangsal kecil atau bahkan tumbuh bumbung hijau di rumah anjing anda!

RAMALAN GEO U2 2023 SIRI 4