Selasa, Oktober 30, 2018

TNTI;MEMAHAMI PENGELASAN LAPISAN EPILIMNIOM AKUATIK

Zon pasang surut(ZON LITORAL), juga dikenali sebagai pesisir hadapan dan kadang-kadang dirujuk sebagai zon litoral, ialah kawasan yang berada di atas air pada air surut dan di bawah air pada air pasang (dalam lain kata, kawasan di atas tanda pasang surut). Kawasan ini boleh termasuk banyak jenis habitat berlainan, dengan banyak jenis haiwan, seperti tapak sulaiman, landak laut dan sebilangan spesies karang. Kawasan yang sangat dikenali juga termasuk cenuram berbatuan curam, pantai berpasir, atau tanah lembap (contohnya, dataran lumpur luas). Kawasan ini boleh merupakan jalur sempit, seperti di pulau Pasifik yang hanya mempunyai julat pasang surut sempit, atau boleh termasuk banyak meter garis pesisir dengan cenuram pantai cetek bersaling tindak dengan persiaran air pasang.

 Image result for ZON LITORAL


Zon zonat(LIMNETIC) adalah perairan permukaan yang terang dan terbuka di tasik jauh dari pantai. Tumbuhan zon pesisir mengelilingi luas air terbuka ini dan ia berada di atas zon profundal. Ini adalah badan utama fotosintesis tasik. Zon ini menghasilkan oksigen dan makanan yang menyokong pengguna tasik. [1]

Ia boleh ditakrifkan sebagai perairan permukaan yang terang di kawasan di mana dasar tasik terlalu mendalam dan tidak terang untuk menyokong tumbuhan akuatik yang berakar. Kawasan ini diduduki oleh pelbagai fitoplankton, yang terdiri daripada alga dan cyanobacteria, serta zooplankton, krustasea kecil, dan ikan. Kebanyakan fotosintesis berlaku di bahagian tasik ini.

 Image result for ZONE LIMNETIC

 Zon profundal adalah zon dalam air pedalaman, seperti tasik atau kolam, terletak di bawah julat penembusan cahaya yang berkesan. Ini biasanya di bawah termoklin, zon menegak di dalam air di mana suhu jatuh dengan cepat. Perbezaan suhu mungkin cukup besar untuk menghalang pencampuran dengan zon pesisir dalam beberapa musim yang menyebabkan penurunan kepekatan oksigen. The profundal sering ditakrifkan, mengikut Thienemann (1925), sebagai kawasan yang paling dalam, tanpa tumbuhan, dan berlumpur dari benthal lacustrine. [1] Zon profundal sering menjadi sebahagian daripada zon apotik.

Kekurangan cahaya dan oksigen di zon profundal menentukan jenis komuniti biologi yang boleh hidup di rantau ini dan ini berbeza dengan masyarakat di perairan yang berlebihan. [2] Oleh itu, makrofauna profundal dicirikan oleh penyesuaian fisiologi dan perilaku terhadap kepekatan oksigen rendah. Chironomidae dan Oligochaetae sering menguasai fauna benthik zon profundal kerana mereka mempunyai hemoglobin seperti molekul untuk mengeluarkan oksigen daripada air yang kurang oksigen.

RAMALAN GEO U2 2023 SIRI 4