Selasa, Oktober 30, 2018

TNTI:MEMAHAMI APA ITU ZON BENTIK

ZON BENTIK
zon benthik adalah rantau ekologi di tingkat terendah badan air seperti lautan atau tasik, termasuk permukaan sedimen dan beberapa lapisan permukaan. Organisme yang hidup di zon ini dipanggil benthos, contohnya, masyarakat invertebrata benthik, termasuk krustasea dan polychaetes. [1] Organisma biasanya hidup dalam hubungan yang rapat dengan bahagian bawah substrat dan ramai yang secara tetap melekat pada bahagian bawah. Lapisan cetek tanah yang melapisi badan air yang diberikan, lapisan sempadan benthik, adalah bahagian penting dari zon benthik, kerana ia sangat mempengaruhi aktiviti biologi yang berlaku di sana. Contoh-contoh lapisan tanah hubungan termasuk bahagian bawah pasir, singkapan batu, karang, dan lumpur

Wilayah benthik lautan bermula di garis pantai (zon intertidal atau littoral) dan meluas ke bawah di sepanjang permukaan landas benua ke laut. [2] [tidak dalam petikan diberikan] Rentang benua adalah kawasan benthic yang lembut meluas dari jajahan tanah. Di pinggir kontinental, biasanya kira-kira 200 meter dalam, kecerunan itu bertambah tinggi dan dikenali sebagai cerun kontinental. Cerun benua turun ke dasar laut dalam. Lantai laut dalam disebut dataran abyssal dan biasanya kira-kira 4,000 meter dalam. Lantai laut tidak semua rata tetapi mempunyai rabung selam dan parit laut dalam yang dikenali sebagai zon hadal.

Sebagai perbandingan, zon pelagik adalah istilah deskriptif bagi kawasan ekologi di atas benthos, termasuk lajur air sehingga ke permukaan. Bergantung pada badan air, zon benthik mungkin termasuk kawasan yang hanya beberapa inci di bawah air, seperti aliran atau kolam cetek; di ujung lain spektrum, benthos laut dalam termasuk tahap bawah zon abyssal lautan.

Untuk maklumat mengenai haiwan yang hidup di kawasan yang lebih dalam di lautan melihat zon apotik. Secara amnya, ini termasuk bentuk kehidupan yang bertolak ansur dengan suhu sejuk dan tahap oksigen yang rendah, tetapi ini bergantung pada kedalaman air. Organisma
Artikel utama: Benthos

Benthos adalah organisma yang hidup di zon benthik, dan berbeza dari tempat lain di dalam tiang air. [2] [tidak dalam kutipan yang diberikan] Ramai telah menyesuaikan diri dengan hidup di substrat (bawah). Dalam habitat mereka, mereka boleh dianggap sebagai makhluk dominan, tetapi mereka sering menjadi mangsa mangsa Carcharhinidae seperti hiu lemon. [3] Banyak organisma yang disesuaikan dengan tekanan dalam air tidak dapat bertahan di bahagian atas lajur air. Perbezaan tekanan boleh sangat ketara (kira-kira satu atmosfera bagi setiap 10 meter kedalaman air).

Oleh kerana cahaya tidak menembusi jauh ke dalam air laut, sumber tenaga untuk ekosistem benthik sering kali menjadi bahan organik dari lajur air yang melayang ke kedalaman. Perkara mati dan pembusukan ini mengekalkan rantai makanan benthik; kebanyakan organisma di zon benthik adalah pemulung atau detritivora. Sesetengah mikroorganisma menggunakan chemosynthesis untuk menghasilkan biomas.

Kerana sistem benthic mengawal tenaga dalam ekosistem akuatik, kajian telah dibuat dari mekanisme zon benthik untuk lebih memahami ekosistem. Diatoms benthic telah digunakan oleh Arahan Rangka Kerja Air Bersatu (WFD) untuk menubuhkan nisbah kualiti ekologi yang menentukan status ekologi tasik di UK. [17] Penyelidikan awal dibuat pada perhimpunan benthic untuk melihat sama ada ia boleh digunakan sebagai penunjuk ekosistem akuatik yang sihat. Perhimpunan benthik di kawasan pesisiran pantai tidak berfungsi sama dengan perhimpunan benthik di kawasan yang tidak disentuh. [18]

Ahli ekologi cuba memahami hubungan antara heterogen dan mengekalkan biodiversiti dalam ekosistem akuatik. Ganggang benthik telah digunakan sebagai subjek yang baik untuk mengkaji perubahan jangka pendek dan tanggapan komuniti terhadap keadaan heterogen di sungai. Memahami mekanisme yang berpotensi yang melibatkan periphyton benthik dan kesan ke atas heterogen di dalam aliran boleh memberi pemahaman yang lebih baik mengenai struktur dan fungsi ekosistem sungai. [19] Pengeluaran utama kasar kasar (GPP) mungkin penting dalam mengekalkan titik panas biodiversiti di zon pantai di ekosistem tasik yang besar. Walau bagaimanapun, sumbangan relatif habitat benthik dalam ekosistem spesifik tidak dijelaskan dan lebih banyak penyelidikan diperlukan.

RAMALAN GEO U2 2023 SIRI 4