Rabu, November 07, 2018

TNTI:MEMAHAMI EDARAN AIR TANIH (PENGGAL 2)


 1.

Konsep Edaran Air Tanih
i.Air tanih merujuk kepada air yang berasal daripada hujan atau pencairan saljiyang meresap secara tegak ke dalam tanah dan kemudiannya tersimpan dizon pengudaraan berhampiran permukaan bumi atau di lapisan tidak telapair yang dikenali sebagai akuifer.ii.Dengan lain perkatan ianya merujuk kepada semua bentuk pergerakan air yang menggunakan tanih sebagai medium ( bahan antaranya) seperti aliransuppermukaan! susupan dan pergerakan air secara mendatar dalam sistemakuifer.
 2.
 Komponen-komponen edaran air tanih
 i. Larian Air Permukaan
 " Baki air hujan yang mengalir dipermukaan bumi setelah ditolak dengan yang mengalami sejatan! pintasan! susupan dan digunakan oleh tumbuhan
. ii.
esapan
 " $usupan air hujan secara menegak ke dalam tanah. Air hujan akan menyusup menerusi liangliang pori tanah. iii.
A!iran Air BAWah Tanah
 Resapan air hujan secara menegak ke dalam tanah. Air hujan menyusup menerusi liangliang pori tanih. Edaran air tanah merujuk kepada
Description: https://s1.idslide.net/uploads/YDPO2017/12/07/FIa5C7gFDA/1.jpgDescription: https://s1.idslide.net/uploads/YDPO2017/12/07/FIa5C7gFDA/1.jpg
 
 kepada semua bentuk pergerakan air yang menggunakan tanah sebagaimediumnya seperti aliran subpermukaan! susupan dan pergerakan air secara mendatar dalam sistem akuifer. i'.
$impanan air tanih
 "

 Air yang tersimpan dalam batuan yang boleh menakung dam lapangan membendung air (akuifer) bergantung kepada *.
Keporosan
 "Nisbah rongga atau liang pori berbanding dengan keseluruhan isipadu batuan. 
2. Kete!apan
 Keupayaan sesuatu jenis batuan untuk memindahkan air atau membenarkan air mengalir dan meresap melaluinya. 
%
.
AkuiFer
 "Formasi lapangan air geologi yang boleh menyimpan air dan bertidak sebagai konduit untuk air mengalir di dalam tanih menuju ke sungai. 
LARIIAN' AI PERMUKAA'N
Konsep air larian permukaan
arian air permukaan merujuk kepada saki baki air hujan yang mengalir sama ada diatas permukaan bumi! di antara permukaan dan dalam alur setelah jumlahkeseluruhan hujan ditolak dengan yang mengalami sejatan! pintasan! susupan danyang digunakan oleh tumbuhan.
RESAPAN (INFILTRASI)
Konsep Resapan
Resapan atau infiltrasi merujuk kepada susupan air secara menegak ke dalam tanahmenerusi liang liang pori tanah tersebut.
Faktor-faktor yang mempengaruhi proses larian air permukaan/ Resapan ( Infiltrasi
 
 )
1. Jenis tanih.
Jenis tanih mempengaruhi kadar susupan ( infiltrasi ) air kedalam tanah dan  jumlah air larian permukaan.  $ekiranya tanih di sesuatu ka0asan jenis yang mudah menyerap air ( liangliang porinya banyak dan besar ) seperti tanah pasir! maka kadar susupan air ke dalam tanah adalah amat tinggi. Oleh itu kadar air larian permukaan adalah rendah.  #agi tanih yang liangliang porinya kecil dan tidak telap air seperti tanah liat kadar susupan air ke dalam tanah rendah sebaliknya kadar air larian permukaannya tinggi.
Description: https://s1.idslide.net/uploads/YDPO2017/12/07/FIa5C7gFDA/2.jpgDescription: https://s1.idslide.net/uploads/YDPO2017/12/07/FIa5C7gFDA/2.jpgDescription: https://s1.idslide.net/uploads/YDPO2017/12/07/FIa5C7gFDA/2.jpg
 
2. Intensiti hUJan
  $ekiranya hujan yang turun lebat maka kebolehan air tersebut untuk menyusup ke dalam tanah semakin berkurangan sebaliknya kadar air larian permukaan bertambah.  #agi hujan yang renyairenyai 0alaupun dalam jangka masa yang lama tidak akan memberi kesan kepada kadar aliran air permukaan sebaliknya memberi ruang kepada air tersebut menyusup ke dalam tanah.
%. KeCerunan
  1erujuk kepada curam atau landai sesuatu ka0asan.  $emakin curam sesuatu cerun semakin laju pergerakan air larian permukaan sekaligus mengurangkan susupan air ke dalam tanah.  #agi cerun yang landai halaju pergerakan air adalah rendah dan keadaan ini akan menyebabkan kadar susupan air dalam tanah meningkat.
4. Kandun/an air da!am tanah
 ,andungan air dalam tanah yang banyak akan mengurangkan kadar susupan air dalam tanah disebabkan tanah tersebut telah tepu dan tidak berupaya lagi untuk menyerap air. ,eadaan ini akan menggalakkan larian air permukaan. $ekiranya kandungan air dalam tanah kurang terutama semasa kemarau kadar  susupan air ke dalam tanah adalah tinggi dan keadaan ini akan mengurangkan kadar air larian permukaan.
0. Peranan tumuh-tumuhan
 2umbuh tumbuhan berperanan sebagai pintasan atau cegatan ke atas titisan air hujan yang jatuh ke permukaan bumi. 2itisan air hujan yang jatuh akan dipintas oleh daun! ranting ( lapisan kanopi ) tumbuhan menyebabkan air hujan tersebut jatuh secara menitis ke atas permukaan bumi.  Air hujan yang jatuh jatuh ke permukaan bumi secara menitis ini cenderung untuk menyusup ke dalam tanah dan sekaligus mengurangkan air larian permukaan.
ALIRAN ' AIR BAWAH TANAH
Konsep aliran air tanah
 Aliran air tanah merujuk kepada perGerakan air a#ah tanah  yang menGGUunakan tanah
  sebagaiai medium seperti
a!iran su-permukaan resapan air searate/ak ke da!am tanah ) in&i!trasi + dan per/erakan air seara mendatar da!amsistem akui&er.
Description: https://s1.idslide.net/uploads/YDPO2017/12/07/FIa5C7gFDA/3.jpg
 
Penerangan konsep
  Aliran air tanah berlaku secara mendatar dari sistem akuifer ke dalam badan badan air yang berhampiran dengannya seperti laut! sungai! tasik! kolam dan empangan.  Aliran air tanah ini berlaku kerana terdapatnya perbezaan tekanan dan kecerunan antara ke duadua tempat tersebut.  Aliran ini berlaku secara perlahan dan banyak bergantung kepada faktor batuan di ka0asn tersebut. $ekiranya ronggarongga atau liangliang pori batuan besar aliran air tanah ini berlaku dengan lebih cepat.  Air ba0ah tanah merupakan pembekal air utama kepada sungai! kolam! tasik atau empangan khususnya semasa badanbadan air tersebut mengalami kekurangan air.
$I(PA'A' AI TA'IH
  Air tanih 0ujud di ba0ah permukaan bumi di dua zon yang berbeza iaitu di zon tidak tepu ( zon pengudaraan ) dan di zon tepu. i. 3on tidak tepu (zon pengudaraan )  3on yang terletak berhampiran dengan permukaan bumi.  Air ba0ah tanah di zon ini dikenali sebagai lembapan tanih. ii. 3on 2epu  Dianggap sebagai air tanah yang sebenar   2ersimpan di dalam ronggarongga atau liangliang pori tanah di ba0ah lapisan tanah.  Air pada zon ini penting sebagai penyumbang sumber air kepada badanbadan air utama semasa berlakunya kekurangan air.
*AKT5-*AKT5 6A'7 (E(PE'7AUHI $I(PA'A' AI TA'AH8 I("A'7A'AI TA'IH.
Faktor semulajadi 
1. Tumuh-tumuhan
  apisan kanopi tumbuhan ( daun! dahan dan ranting ) menjadi pintasan titisan air hujan yang jatuh ke permukaan bumi. Akibat pintasan ini! air hujan akan jatuh secara perlahan
Description: https://s1.idslide.net/uploads/YDPO2017/12/07/FIa5C7gFDA/4.jpg

RAMALAN GEO U2 2023 SIRI 4