Sabtu, Mei 14, 2011

MEMAHAMI PERIHELION DAN AFELION


MEMAHAMI PERIHELION DAN AFELION

Perkataan Perihelion berasal dari kata bahasa Yunani, dengan "peri" yang bererti dekat dan "Helios" yang bererti Matahari. Sebaliknya, "apo" dalam bahasa Yunani berarti jauh dari matahari.



Para ahli astronomi menggunakan istilah Perihelion dan Aphelion untuk menggambarkan titik-titik orbit objek di sekitar Matahari ketika mereka paling dekat dan paling jauh dari Matahari. Dalam hal planet Bumi, dengan Matahari sebagai titik fokus di sekitar yang mengorbit, perbezaan antara jarak di Perihelion dan Aphelion jauh kurang berbanding beberapa planet lain.



Perihelion dan Aphelion bumi. Saiz Bumi bergerak mengelilingi Matahari dalam orbit yang lebih bundar berbanding kebanyakan planet lain dalam sistem suria. Ini bermakna bahawa Matahari yang lebih atau kurang di tengah jalan orbital. Perihelion Bumi berkaitan jarak bumi dengan Matahari 91 juta batumanakala Aphelion adalah 95 juta batu. Hal ini menempatkan bumi pada jarak rata-rata 93 juta batu dari Matahari.

Signifikansi

Jarak bahawa Bumi dari Matahari adalah penting untuk kehidupan di planet ini. Jika Terlalu dekat suhu seluruh planet akan meningkat. Jika Terlalu jauh bumi akan berubah menjadi dunia yang beku. Jarak Bumi dari Matahari selama Perihelion dan Aphelion tidak membuat perbezaan jarak yang cukup untuk mempengaruhi iklim di planet ini. Tidak seperti orbit Utarid yang berbentuk terlalu elips, dengan Perihelion sebanyak 28 juta batu dan Aphelion dari 44 juta,ini akan menyebabkan perubahan iklim secara drastik akan berlakui dan seterusnya boleh menjadi bencana.

Jenis orbit

Ada pelbagai jenis orbit yang mengelilingi matahari. Salah satunya adalah satu lebih atau kurang melingkar seperti Bumi menikmati, seperti yang dilakukan kebanyakan planet, walaupun mereka jauh dari lingkaran sempurna.Yang Lain adalah lebih orbit elips, jenis yang planet seperti Utarid dan Pluto planet kerdil miliki. Orbit elips bererti bahawa jalan sekitar objek berbentuk seperti lingkaran yang telah "menarik" dan "berbaring." Hal ini lebih dari oval, memuat planet ini jauh lebih dari Matahari di Aphelion daripada di Perihelion. Komet mempunyai orbit yang sangat elips juga, dengan beberapa berjalan lancar keluar dari tata surya sebelum tarikan graviti Matahari membawa mereka kembali di sekitarnya.

Salah faham tentang penyebab Musim

Kesalah pahaman Orang sering berlaku berkaitan dengan kejadian musimi,mereka berfikir bahawa ketika Bumi berada di Aphelion, paling jauh dari Matahari, bahawa itu adalah musim sejuk. Namun, penyebab sebenarnya yang menyebabkan musim ini adalah cerun Bumi pada paksinya seperti yang mengorbit Matahari. Sebagai planet bergerak mengelilingi matahari belahan bumi yang disendengkan ke arah itu mengalami musim panas; satulagi bahagian bumi disendengkan jauh mengalami musim sejuk.

RAMALAN GEO U2 2023 SIRI 4