Selasa, Oktober 09, 2018

TNTI:MEMAHAMI PIRAMID PENDUDUK


Piramid Penduduk


  

1               Piramid penduduk ialah gambaran berdasarkan sebuah graf yang menunjukkan struktur penduduk mengikut umur dan jantina di sesebuah negara. Sesebuah graf piramid penduduk boleh menggambarkan ciri-ciri demografi, kependudukan dan sosioekonomi penduduk sesebuah negara seperti:

(a)          Ciri kadar kelahiran, kadar kematian dan kadar pertumbuhan penduduk semula jadi

(b)          Komposisi jantina penduduk

(c)          Jangka hayat penduduk yang semakin meningkat

(d)          Nisbah tanggungan golongan bekerja tinggi

(e)          Tahap kemajuan dan pembangunan ekonomi yang pesat

(f)           Taraf sosial (taraf kesihatan, taraf pendidikan, pemakanan, status sosial dalam masyarakat).

2               Bentuk piramid penduduk boleh dibahagikan kepada tiga jenis, iaitu:

(a)          Piramid progresif dengan tapak lebar, puncak tajam, cerun landai mewakili negara sedang membangun di Asia Tenggara kecuali Singapura

(b)          Piramid regresif atau peralihan atau perantara yang mempunyai puncak lebar, cerun cembung mewakili negara maju seperti Amerika Syarikat, United Kingdom, Jerman, Perancis, Singapura dan lain-lain lagi.

(c)          Piramid mantap atau stabil yang mempunyai ciri-ciri yang hampir sama dengan piramid progresif mewakili negara Jepun dan Sweden.

3               Ketiga-tiga bentuk piramid di atas berbeza dari segi tapak, kecerunan dan puncaknya yang menunjukkan ciriciri demografi yang berbeza. Piramid penduduk sesebuah negara berkait rapat dengan transisi demografi yang dialami oleh negara tersebut serta menggambarkan tahap pembangunan ekonomi dan sosial yang dialami oleh sesebuah negara. Perancangan atau program pembangunan kerajaan berkaitan penduduk dilakukan berdasarkan gambaran daripada graf piramid penduduk tersebut.



 


Kesan Pertumbuhan Penduduk Dunia dan di Malaysia


1               Pertumbuhan penduduk dapat dikelaskan kepada pertumbuhan yang pesat, sederhana, perlahan dan negatif atau sifar.

2               Kepesatan atau kesederhanaan pertumbuhan penduduk boleh memberi kesan serta mempengaruhi ciri sosioekonomi dan demografi sesebuah negara terutama bila dibandingkan antara negara maju dengan negara sedang membangun.

3               Kesan terhadap ciri sosioekonomi adalah berkaitan dengan keadaan kemiskinan, pengangguran, taraf hidup yang rendah serta sumber alam sesebuah negara. Manakala kesan ke atas ciri demografi dikaitkan dengan kadar kelahiran, kadar kematian, struktur umur dan jantina, nisbah tanggungan dan jangka hayat penduduk.

4               Bilangan penduduk yang ramai menyebabkan berlaku persaingan pekerjaan. Untuk mendapatkan pekerjaan yang sesuai mereka mesti mempunyai kelayakan akademik yang baik untuk memasuki pasaran pekerjaan. Bagi penduduk yang tidak mempunyai pendidikan yang baik atau tidak berpengalaman, peluang untuk mendapatkan pekerjaan adalah sukar. Kadar pengangguran yang tinggi akan menimbulkan banyak masalah sosial.

5               Masalah sosial seperti jenayah rompak, ragut dan keruntuhan moral akan berlaku dan sukar dibendung. Ini boleh mengancam keselamatan penduduk Iain dan juga kesejahteraan negara.

6               Kemiskinan juga akan berlaku apabila penduduk ramai dan tiada kerja tetap atau menganggur. Ketua keluarga yang tidak bekerja atau yang bergaji rendah dengan saiz keluarga besar akan mewariskan kemiskinan itu kepada anak-anak mereka. Kemiskinan penduduk bandar juga ber'aku di kalangan pekerja bawahan atau buruh kasar kerana kadar upah yang rendah tetapi terpaksa menanggung kos sara hidup yang tinggi.

7               Pertumbuhan penduduk yang pesat juga memberi kesan terhadap sumber alam. Persaingan guna tanah untuk petempatan, perindustrian, pembandaran, infrastruktur, pertanian dan sebagainya akan meningkat bagi menampung bilangan penduduk yang ramai. Ini akan menyebabkan sai7 tanah secara relatifnya semakin sempit dan tidak ekonomik. Harga tanah menjadi sangat mahal.

8               Kerosakan dan kemusnahan sumber alam akan berlaku dengan berleluasa bila penduduk yang ramai mengeksploitasi sumber alam tanpa kawalan. Kerja pemotongan tanah, cerun bukit untuk kediaman akan menyebabkan hakisan, tanah runtuh dan mendap selain gondol. Sumber airjuga akan terjejas apabila kawasan tadahan hujan musnah oleh tindakan manusia membersihkan hutan. la boleh menyebabkan dan mempercepatkan berlakunya banjir.

9               Pencemaran juga akan banyak berlaku akibat tindakan manusia. Pencemaran udara dan jerebu berlaku apabila penduduk membina kilang dan menggunakan kenderaan. Gas karbon monoksida dan sulfur dioksida dari kilang dan kenderaan adalah punca pencemaran berlaku. Pencemaran sampah sarap atau persekitaran berlaku dari sikap penduduk yang membuang sampah di merata tempat atau ke dalam sungai.

10           Penduduk yang ramai sebaliknya dapat menyumbang kepada pembangunan sumber alam. Sumber alam telah dapat dieksploitasi dan dimajukan dan tidak dibiarkan membazir. Tanah terbiar telah diusahakan untuk pertanian komersial. Tanah paya, tanah bekas lombong dan pinggir laut ditebus guna untuk dijadikan kawasan pertanian, perindustrian dan petempatan.

11           Penduduk yang ramai juga merupakan pasaran tersedia barangan dan perkhidmatan yang besar dan luas. Permintaan yang tinggi daripada penduduk terhadap barangan keperluan mempengaruhi aktiviti pemprosesan dan pengeluaran. Seterusnya, produk sumber yang ada boleh dipelbagaikan.



RAMALAN GEO U2 2023 SIRI 4